سرخط خبرها :
یکشنبه 17 بهمن 1395 / 08:28|کد خبر : 1480|گروه : سیاسی

در گفتگوی اختصاصی با عالم اهل سنت:

رهبری باوجود مشغله های فراوان پیشگام وحدت هستند/ نظام جمهوری اسلامی ایران چراغ وحدت اسلامی را روشن کرده است/ برنامه نهایی استکبار و صهیونیسم راه انداختن جنگ مذهبی در بین امت اسلامی است

رهبری باوجود مشغله های فراوان پیشگام وحدت هستند/ نظام جمهوری اسلامی ایران چراغ وحدت اسلامی را روشن کرده است/ برنامه نهایی استکبار و صهیونیسم راه انداختن جنگ مذهبی در بین امت اسلامی است

بعنوان یک عالم اهل سنت، شخصاً از روی مقام معظم رهبری خجالت میکشم. زیرا رهبر معظم انقلاب با وجود مشغله های مختلف و فراوانی که دارند باز هم پیشگام وحدت می باشند.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، ماموستا دکتر عابد نقیبی از علمای اهل سنت و عضو مجمع علمای جهان اسلام از فرامین رهبری به "وحدت" می گوید. اگرچه تقریب مذاهب از دارالتقریب مصر و با همت شیخ شلتوت و آیت الله العظمی بروجردی با هدف وحدت برای نجات فلسطین جوانه زد اما امروزه جمهوری اسلامی آن نهال را با فتوای مقام معظم رهبری در حرمت توهین به مقدسات اهل سنت اتمام حجت با همه ی  افرادی است که می خواهند هیزم جنگی باشند که دشمن می خواهد در خانه برپا کند با وحدت بین مسلمان به یک درخت تنومند تبدیل کرده است.

با این همه برخی وحدت را عبای زرینی میدانند که روی قبای پشمین پوشیده شده اما سخنان یک عالم اهل سنت خط بطلانی بر این ادعاست.

ماموستا دکتر عابد نقیبی از علمای شافعی مذهب و عضو مجمع علمای جهان اسلام و پژوهشگر تقریب مذاهب میگوید: ثمره سالها تحقیق خود را در یک جمله خلاصه می کند: " کار صهیونیست هاست"

*** یکی از راههای حفظ وحدت اسلام هم افزایی علمای شیعه و سنی است برای رسیدن به این اهداف، نخبگان و علمای مسلمان چه وظیفهای را بر عهده دارند؟

ماموستا نقیبی: جهان اسلام از زمان شکل گیری جریان های فکری سلفی دچاراختلافات فکری شده است، تفکر سلفی و پدیده داعش که داعیه دار بازگشت به خلافت اسلامی است،خود را منتسب به اهل سنت میداند درحالی که وقتی خط فکر آنها را بازخوانی می کنیم هیچ یک از این جریان های تندرو ربطی به اسلام و اهل سنت ندارند و مذاهب اسلامی اجازه ی قتل عام کودکان و زنان را نمی دهند. در بررسی سیره ی پیامبر اکرم (ص) مشاهده می کنیم آن حضرت دستور می داد در جنگ ها به زنان، کودکان، پیرمردان، معابد و کلیساها کاری نداشته باشند با وجود چنین جریان های معاندی وظیفه نخبگان و علمای مسلمان مشخص می شود. از هر عملی که بین امت اسلامی ایجاد تفرقه افکنی می کند باید اجتناب کنیم. وظیفه نخبگان و علمای مسلمان این است که از مشترکات امت اسلامی بگویند و اگر اختلافاتی هم هست باید به صورت مباحثه ی علمی و کرسی آزاد اندیشی بین علمای شیعه و سنی حل و فصل شود. اگر مجموعه اختلافات و مشترکات بین مذاهب اسلامی را بررسی کنیم کلا دو درصد اختلاف حتی در مباحث اعتقادی هم وجود ندارد به عقیده ی من نباید مباحث اختلافی را به کف جامعه بکشانیم تا افرادی که اطلاعات دینی اندک و ناقصی دارند احساساتی شده و به جان یکدیگر بیفتند بنابراین قدرت اسلام در اتحاد ما می باشد.

*** شبکه های ماهواره ای، گوشی ها و اینترنت باعث شده اختلافات جزئی مسلمانان به مسئله ای حاد تبدیل شود. نظر شما در این رابطه چیست؟

 ماموستا نقیبی: واقعیت امر این است که شبکه های ماهواره ای مذهب علیه مذهب برای رسیدن به همین اهداف تاسیس شده اند برخی از علما آگاهانه یا نااگاهانه در این شبکه ها حاضر شده و به دیگر مذاهب توهین می کنند در حالی این گونه رفتارها خلاف نص صریح قرآن کریم است. خداوند در قرآن همه ی ما را به وحدت فرا می خواند و هدف وحدت نیز تشکیل امت واحده است. نظام جمهوری اسلامی چراغ وحدت اسلامی را روشن کرده و برای تقریب مذاهب پیشگام امت پیامبر شده اما متاسفانه یخی از منبرهای شیعه یا سنی با یک حرف توهین آمیز در سخنرانی های خود آتش نفاق را روشن می کنند و تخم کینه را در دلها می کارند که به سادگی جبران نخواهد شد.

کافر دانستن مسلمانان از هر مذهبی که باشند، توسط افراد لندن نشین جز برای ایجاد فتنه و تفرقه در امت پیامبر نیست، برای رفع این فتنه، باید به سیره ی نبوی و بزرگان دین عمل کنیم. حضرت علی علیه السلام نمونه ی بارز وحدت است. آن حضرت با وجود اختلافاتی که با خلیفه سوم داشت اما پسران خود را برای دفاع از او فرستاد. اگر سیره ی وحدت آفرین امام علی و اهل بیت سرمشق همه ی مسلمانان باشد مشکلات امت اسلامی حل می شود.

سیره ی امام حسین(ع) نمونه ی دیگری از اهمیت وحدت است. وقتی کوفیان با تهدید یزید به امام حسین خیانت کردند، آن حضرت خطاب به کوفیان فرمود:مگر من سید جوانان اهل بهشت و محبوب قلب نبی اکرم نیستم؟ امام حتی خواست راه را باز کنند تا برود وقتی که سپاه یزید مانع او و کاروانیان شدند، حتی آب را بر روی خاندان رسول الله بستند اینجا بود که نهضت عاشورا اتفاق افتاد. یعنی امام حسین (ع)تا جایی که امکان داشت می خواست مانع جنگ و خونریزی شود اما کسی که هدف جنگ داشت یزید بود. آنچه امروز داعش در عراق و سوریه با مردم مظلوم انجام می دهد، کمتر از ظلمی نیست که سپاه یزید مرتکب شد. برای جلوگیری از تکرار تاریخ باید همه ی علمای مسلمانان با هم متحد شوند تا جلوی این جنایات گرفته شود. سوال مهمی که پیش می آید این است: آیا تا به امروز دیده اید داعش یک کافر را سر ببرد؟ تئوری داعش این است که کفر یا بعید است یا قریب. آنها اشخاصی مانند من را که یک شخصیت تقریبی هستیم دارای کفر قریب می دانند و می گویند این کفر برای اسلام خطرناکتر است پس حکم قتل امثال ما را صادر می کنند.

*** داعشی ها در اوائل خود را منتسب به اهل سنت معرفی کردند اما بعد از مدتی شاهد به شهادت رساندن علمای اهل سنت توسط این فرقه بودیم. چه جریانی در پشت پرده ی گروه های تکفیری و داعش حضور دارند؟

 ماموستا نقیبی: داعشی ها 76 نفر از علمای صاحب نام اهل سنت را تا امروز ترور کردند. در سوریه شیخ محمدرمضان البوطی از نویسندگان اهل سنت که بیش از 100 اثر علمی نوشته به دست داعش به شهادت رسید. زمانی که ابوبکر البغدادی ادعای خلافت کرد شهید رمضان البوطی درباره ی صفات خلیفه سخنرانی کرد و او را به چالش کشید. همین سخنرانی باعث عصبانیت البغدادی شد و دستور داد او را به شهادت برسانند. این نشان دهنده ی آن است که منطق، ایمان، عقل و بصیرت در گروه های تکفیری و داعش بطور کامل بایگانی شده است. به نظر من داعش نمادی از کفر می باشد زیرا قتل عام مسلمانان را پذیرفته و حتی کسی که این جماعت را مسلمان بداند کافر است. کسی که انسان ها را آتش میزند چه بهره ای از انسانیت و اسلام برده است؟ برای شکل گیری چنین گروه خطرناکی باید قطعاً دست هایی پشت پرده وجود داشته باشد و معتقدم سازمان های جاسوسی آمریکا و اسرائیل پشت پرده و نقش اصلی در شکل گیری داعش و حضور آنها را برعهده دارند.دارند. برای روشن شدن این موضوع یک تحلیل تاریخی از انقلاب اسلامی را بازگو میکنم: یکی از مهمترین اقدامات امام خمینی (راحل) پس از بازگشت به ایران تعیین هفته ی وحدت و جمع کردن همه ی امت اسلام ذیل نام رسول اکرم (ص)بود. این حرکت امام بسیاری از فتنه ها را در نطفه خفه کرد. اما از آن طرف می بینیم دشمن هم بیکار ننشست و هر روز از گوشه و کنار افرادی با تفکرات تکفیری و سلفی مانند قارچ از زمین بیرون آمدند و آرامش امت اسلامی را به هم ریختند. روزی اسامه بن لادن سربر آورد و زخمی بر پیکره ی اسلام شد. واقعاً اسامه بن لادن کیست؟ او نه در حوزه های علمیه اهل سنت درس خوانده و نه استاد بوده است. بن لادن یک مهندس برق، بیشتر نبود. امروز هم که پرچم تندروی به دست البغدادی افتاده است. باید دید ریشه ی پیدایش این جریان های تندرو کجاست؟ زمانی که شوروی به افغانستان حمله کرد، گروه های مبارزی برای نجات این کشور بوجود آمدند. آمریکا از وضعیت موجود نهایت سوءاستفاده را کرد. هنگامی که افرادی مانند شهید احمد شاه مسعود و برهان الدین ربانی در حال تلاش برای افغانستان بودند، گروه هایی در مدارس خاصی در پاکستان تعلیم دیدند تا بعدها با تفکرات تندرو، هم مانع توسعه ی تفکرات انقلاب اسلامی و امام خمینی (راحل) شوند و هم ایده ی وحدت ایشان را خدشه دار کنند. اما با گذشت زمان و با وجود اینکه تیر آنها به سنگ خورد و مسئله ی بیداری اسلامی پیش آمد، جریان های دست پرورده ی غرب بیکار ننشستند و مدلی تقلبی از اسلام درست کردند تا به مردم دنیا بگویند اسلام این است. تکرار شکل گیری پدیده های تکفیری برای همین است تا چهره ی واقعی اسلام را از دید جهانیان محو کنند همه ی علمای اسلام میدانند که این جریان ها ساخته و پرداخته ی غرب است اما کسانی فریب میخورند که اطلاعات درستی از مبانی فکری دینی ندارند. در تحقیقاتی که انجام دادم مشخص شد اکثر کسانی که فریب داعش را خورده اند تحصیلات فنی مهندسی دارند و اصلاً علوم انسانی و دینی نخوانده اند، چون کسی که علوم انسانی خوانده باشد، مسائل فکری را سریع تر تحلیل می کند اما کسی که علوم فنی خوانده عملیاتی است و راحت تر اقدام می کند این مسئله نشان دهنده ی این است که آنها کاملاً برنامه ریزی شده اقدام می کنند.

*** دو جریان تندرو در شیعه و سنی وجود دارد که با وحدت مخالف هستند، بعنوان یک عالم سنی مذهب، چه راهکار عملی ای برای دفع خطر تجزیه طلبان امت پیامبر پیشنهاد می کنید؟

ماموستا نقیبی: فتوای اخیر مقام معظم رهبری انقلاب در هتک حرمت و توهین به همسران پیامبر اکرم (ص)و صحابه و مزدور دانستن کسانی که در مسیر توهین به مقدسات اهل سنت قرار گرفته اند، نشان دهنده ی توجه ایشان به وحدت مسلمین جهان است. مقام معظم رهبری قانون تامین اجتماعی(بیمه عمر، درمان، مستمری بگیری، بازنشستگی) و خدمات حوزه های علمیه قم انجام می دهند برای روحانیون شیعه مذهب و روحانیون اهل سنت بصورت یکسان می باشد. همچنین مقام معظم رهبری روحانیونی که در دهه های 60 مبلغ دینی بوده و بعد از 10 سال تبلیغات دینی فوت کرده اند و اگر زن و بچه ای از آنها بجا مانده باشد خانواده آنها جزء مستمری بگیران بحساب می آیند. در ضمن روحانیونی که دارای 60 سال باشند بازنشسته حساب شده و طبق قانون تامین اجتماعی حق و حقوق آنها پرداخت خواهد شد.

بعنوان یک عالم اهل سنت، شخصاً از روی مقام معظم رهبری خجالت میکشم. زیرا رهبر معظم انقلاب با وجود مشغله های مختلف و فراوانی که دارند باز هم پیشگام وحدتند، در گذشته هم علمای تقریبی مانند مرحوم شیخ محمود شلتوت و اقبال لاهوری برای وحدت مسلمانان بسیار زحمت کشیدند ؛ "اهل حق را حجت و دعوا یکیست /خیمه های ما جدا، دلها یکیست".

در حقیقت در این مقطع حساس، فتوای رهبر معظم انقلاب راهگشا بوده و تاثیر زیادی بر علمای شیعه و سنی گذاشته است کسانی که به این فتوای رهبری عمل نمی کنند ضد اسلام و وحدت اسلامی می باشند و در راستای منافع دشمنان اسلام گام بر میدارند و پیاده نظام استکبار جهانی هستند. فرقه ی شیرازی ها  چند شبکه ی ماهواره ای دارند و از همان طریق به مقدسات اهل سنت توهین می کنند که خلاف فتوای مقام معظم رهبری است یا در مراسم عاشورا قمه زنی انجام می دهند که به فتوای رهبر معظم انقلاب وهن اسلام و حرام است.

اینها کاملا مشخص است که از چه کسی دستور میگیرند. در یکی از این شبکه ها میگویند یقین داریم که ملکه الیزابت از اهل سنت است!!! همین جمله کافی است تا انگلیسی بودن این جریان برای همه روشن شود. "ما هم محب اهل بیت هستیم"

 ماموستا دکتر عابد نقیبی درباره برخی جریانات افراطی به اصطلاح شیعه که با برگزاری برخی جلسات مذهبی به وحدت ضربه می زنند، می گوید: مصادره ی اهل بیت فقط از جریان اصیل شیعه رخ نمی دهد ما هم محب اهل بیت پیامبر اکرم (ص)هستیم و این صحیح نیست که خاندان نبوت را از آن تفکر خود بدانند، همچنانکه در مصر با زیارتگاه های اهل بیت با احترام برخورد می شود. در شهر های کردستان ایران خانواده های معدودی شیعه مذهب هستند اما با این حال حسینیه داشته اند و تا به امروز حسینیه آنها محفوظ است. در نامگذاری افراد نیز این ارادت دیده می شود مانند: حسین، حسن، علی، رضا، زهرا و... حتی بسیاری از روستاها به اسم ائمه اهل بیت نامگذاری شده است و نشانه ی ارادت عملی اهل سنت به اهل بیت است. کسانی که مراسم سب و لعن و عمرکشان برگزار می کنند در دین بدعت می گذارند اما کاش بجای اینکه بدعت گذاری انجام دهند به واجبات الهی توجه کرده که هیچ واجبی بالاتر از حفظ وحدت بین مسلمانان نیست. به نظر من بعنوان یک عالم اهل سنت مقامات جمهوری اسلامی برای جلوگیری از فتنه ی مذهبی در کشور باید با اخطار یا اقدام عملی جلوی فتنه انگیزان را بگیرد. برنامه نهایی استکبار و صهیونیسم راه انداختن جنگ مذهبی در بین امت اسلامی است. برپایی این گونه جلسات از سوی شیعیان یا اقدامات افراط گرایانه از سوی برخی پیروان اهل سنت، هیزم ریختن در تنوری است که دشمنان اسلام میخواهند روشن کنند.

گفتگو از آراس قربانی پور

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

وحدتداعشنظام جمهوری اسلامی ایرانچراغ وحدتصهیونیسمجنگ مذهبیامت اسلامی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان