سرخط خبرها :
شنبه 4 دی 1395 / 10:10|کد خبر : 1324|گروه : اجتماعی

گفتگوی خواندنی با بدلکار سقزی که در نقش بازیگران سینما فعالیت می کند + فیلم و عکس

گفتگوی خواندنی با بدلکار سقزی که در نقش بازیگران سینما فعالیت می کند + فیلم و عکس

آرام نباتی،بدلکار سقزی که در سریال های ایرانی افتخار آفرین است وبا افتادن از بلندی، تصادف شدید، آتش گرفتن، کشته و زخمی شدن و کتک کاری هنرپیشه های مشهور باعث میخکوب شدن تماشاچی روی صندلی سینما و جلوی تلویزیون می شود.

به گزارش گولان سقز به نقل از آفتاب دل، بازیگران به هیچ وجه در صحنه های اکشن جان خود را به خطر نمی اندازند و همواره در فیلمهای تلویزیونی و سینمایی، بدلکاران را می بینیم که شبیه به بازیگران گریم شده اند.

 

 


شاید برای شما هم این ذهنیت وجود داشته باشد که  در صحنه‌هایی که بازیگر نقش اصلی فیلم صحنه ی خطرناکی رو بازی می‌کرد به این فکر  کرده اید که چطور ممکن است بازیگران به این معروفی خودشان را در معرض اینچنین خطراتی قرار دهند؟!


 این دغدغه ی ذهنی باعث شد تا با مفهومی به نام “بدل” یا “Body Double” آشنا شویم. بازیگران بزرگ و مطرح سینما در همه کشورها در هنگام بازی برحسب نیاز فیلم ممکن است بدل داشته باشند.

 


 بدل یعنی شخصی با قد و تیپ و شکل و هیکل نقش اصلی که بنا به دلایلی از جمله جلوگیری از صدمه و ایجاد خطر برای بازیگر معروف، سرشناس و گران قیمت فیلم، به کار گرفته می‌شود.

 


استان کردستان همواره مهد فرهنگ و تمدن بوده و در این راستا هنرمندان زیادی همچون فرهاد اصلانی، سعید آقاخانی، قطب الدین صادقی و بسیاری از هنرمندان در این استان پا به جهان گشودند و امروز در سطح دنیا مشهور و معروف هستند.

 


افتادن از بلندی، تصادف شدید، آتش گرفتن، کشته و زخمی شدن و کتک کاری هنرپیشه های مشهور باعث میخکوب شدن تماشاچی روی صندلی سینما و جلوی تلویزیون می شود. اما بوجود آوردن این صحنه های دلهره آور کار چه کسانی است؟ آیا هنرپیشه واقعاً در آتش می سوزد یا از بلندی پایین می افتد و می میرد؟ این صحنه ها که اصطلاحاً جلوه های ویژه گفته می شود توسط بدلکاران هنر هفتم خلق می شود.

 



خطر در برابرش بی معنا بود، چه سکانس های پر خطری را به جان خرید و جای سوپر استارهای فیلم ها با بدلکاری خود ایفای نقش نمود، از پرش های بلند از روی ساختمان لوکشین های مختلف گرفته تا صحنه هایی که باید بی پروا از میان آتش و شیشه عبور می کرد. اما می دانست که اگر لحظه ای شانس با او یار نبود، دست روزگار او را به یادگار می سپرد بی آنکه دیگر برگشت امکان پذیر باشد.

 



آری این بار آرام نباتی اهل شهرستان سقز و به عنوان بدلکار بازیگران مشغول به فعالیت است و در این عرصه خوش درخشیده است در این زمینه با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

 


لطفا خودتان را کامل معرفی کنید و اهل کجا هستید و بفرمایید که چه مدت است مشغول به حرفه بدلکاری هستید ؟
آرام نباتی اهل شهرستان سقز ، سی سال سن دارم  وحدود 6ماه است که کاملا به صورت حرفه ای در خدمت استادادن مجرب و دوره دیده مشغول به حرفه بدلکاری هستم.

 


شروع و ابتدای این کار شما از چه زمانی بود و آیا علاقه ی خاصی به حضور در این کار دارید ؟
این کار را به پیشنهاد یکی از استادان که بنده را لایق این حرفه میدانستند از اول اردیبهشت سال95شروع کردم.

 


آیا بدلکاری یک تخصص است یا هنر؟ و شما عشق به بدلکاری را از چه کسی آموختید ؟
از سال79شروع به ورزش رزمی کردم و از زمانی که این ورزش را دنبال می کردم همواره علاقه شدیدی به این حرفه داشتم، لذا بدلکاری از دیده بنده کاملا حرفه ی تخصصی و ریسک پذیری بی نهایت بالایی است.

 


  آیا کسی در خانواده شما مشغول این حرفه است ؟
تنها برادرم دکتر آرمان نباتی قهرمان اسبق جودو است اما هیچ کدام از اقوام ما مشغول به این حرفه نبوده اند.


  تاکنون به عنوان بدلکار حرفه ای در چه سریال هایی بازی کرده اید ؟
شروع کار بنده از تیزر تبلیغاتی هفته ناجا بوده والانم در سریال (تاریکی شب روشنی روز)که به زودی از شبکه 3سیما پخش خواهد شد، وسه سریال را کار کرده ام.

 

منشا کارهای بی پروا و خطرناکی که در بدلکاری ایفا می کردید، از کجا نشات می گرفت؟
بدلکاری، حرفه‌ای است که هنر، ورزش و هیجان را در بر می‌گیرد و به کمک هنر هفتم می‌آید. سینما برای ادامه حیاتش به عناصر بسیاری نیاز دارد که یکی از آن عنصرها بدلکاری است و بدلکار که عضو بخشی از گروه بزرگ فیلم‌سازی به شمار می‌رود، شخصی است که با توان بدنی و علم بالایی که از این فن دارد به انجام اعمال بدلکاری به جای بازیگر اصلی فیلم می‌پردازد.
بدلکاری یا اکشن‌کاری یک نوع حرکت فیزیکی غیر معمول، خطرناک و هیجان انگیز است که در راستای رسیدن به اهداف هنری استفاده می‌شود.
 این کارها از غیرت و علاقه آدم صورت می گیرد. من هم می خواستم زندگی کنم و این کارها را می کردم و بارها هم گفتم: برای این کارهای خطرناک، پول خونم را می گرفتم و این شاید دعای خیر پدر و مادرم بود.



 بودن در نقش بازیگران چه حسی دارد ؟
وقتی به جای (بازیگر انتخابی) که واقعا توانای انجام همچین ریسک بالایی را ندارد خدا رو شکر میکنم که چیزی به اسم ترس در ذاتم نیست.

 


در حال حاضر در ایران چند گروه بدلکاری داریم که فعال هستند؟
گروهای زیادی داریم ولی اکثرشون بدون مجوز هستند و به مسئولیت خودشان کار میکنند.


این ذهنیت وجود دارد که هنروری در یک کار جزو بدلکاری است و این دو را از هم تفکیک نمی‌کنند. نظر شما در این ارتباط چیست ؟
وقتی با خدا هرکاری رو شروع میکنیم چیزی به اسم ترس نیست بی نهایت کار ریسک پذیر و خطرناکی است حتما هم ترس دارد ولی با خدا باشیم ترس معنا نخواهد داشت.

 


برخورد خانواده در مورد این که به سمت بدلکاری آمدید چگونه بوده است؟
دعای خیر مادرم پشت سرم هست و این بالاترین افتخار است که به بنده که کاری رو انجام میدم هرکسی به راحتی قادر به انجامش نیست و دوست دارم واسه نجات هم نوع های خود نهایت ریسک پذیری را در این کار انجام دهم.

 


به چند ورزش تسلط دارید؟
بنده از سال 79ورزش کونگ فوتوا را شروع کردم وبعد از به سمت کیک بوکسینگ رفتم و الانم حدود 8ساله به سبک کاملا سمی و آزاد کیوکوشین کای کاراته مشغولم و همچنین دورهای:ترس از ارتفاع 100متر،راپل،چتر سقوط آزاد50متر،عبور از موانع آتش،پرتاب چاقو،پرش از خودرو در حال حرکت را در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و اردوگاه عملیاتی اکبر آباد شیراز زیر نظر استادان تکاور به پایان رسانده و تمام مدارکم از طرف نزاجا می باشد.

 


با این توصیف می توان گفت حرفه شما چنان دشوار است که تنها یک فرد حرفه‌ای می تواند به آن وارد شود.


اما متاسفانه برخی خود را بدلکار جلوه می دهند. برخی با سابقه ای که در ورزش‌های رزمی دارند؛ وارد حرفه بدلکاری می شوند و باید گفت این موضوع به قدری خطرناک است که ممکن است جانشان را به مخاطره بیاندازد. من نیز خود ورزش حرفه‌ای را دنبال می کردم اما به صورت حرفه ای بدلکاری را دنبال کردم. درباره آن مطالعه کردم و نکات بسیاری را تمرین کردم. من شب ها تا صبح درباره این حرفه مطالعه می کردم. بارها و بارها فیلم هایی را می دیدم و نکات ان را یادداشت می کردم.


 چقدر این حرفه در کشور ما رونق دارد و به چه میزان با رشد صعودی روبرو شده است؟
دوستان زیادی به این کارمشغول اند ولی متاسفانه صدمات غیر قابل جبرانی را متحمل شده اند و روز به روز این آمار زیاد میشه بنده از همکاران عزیزم خواهشمندم موارد ایمنی را هوشیار باشند.

 


سخن آخر شما ...؟
پیشنهاد من به جوان ها این است که باید اصول این رشته را رعایت کنند و معرفت کاری داشته باشند در ضمن عاشق این کار باشند تا بتوانند از کاری که می کنند لذت ببرند و موفقیت های زیادی را کسب کنند، و از شما که یادی از بدلکاران کردستانی در عرصه سینما می کنید و مرا یاد کردید تشکر می کنم. از مسئولین و اهالی سینما هم می خواهم نگذارند که زحمت کشان این عرصه به فراموشی سپرده شوند.

 

فیلم یکی از کارهای بدلکاری آقای نباتی را که برای خبرنگار گولان ارسال کرده مشاهده نمایید: 

انتهای پیام/

 

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

بدلکاربدلکلر سقزیبازیگران سینمانقش آفرینیسینمافیلمتلویزیون

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان