سرخط خبرها :
شنبه 13 آذر 1395 / 23:00|کد خبر : 1275|گروه : اجتماعی

متولی ساماندهی آسفالت خیابان ها و میدان های سقز کیست؟؟؟

متولی ساماندهی آسفالت خیابان ها و میدان های سقز کیست؟؟؟

شهر زیستگاهی است انسان ساخت و در زیر سایه یک قدرت سیاسی مشخص، جمعیتی نسبتاً پایدار را درون خود جای میدهد.

به گزارش گولان سقز،فضای شهری در واقع چیزی نیست جز فضای زندگی روزمره شهروندان که هر روز به صورت آگاهانه در طول راه از منزل تا محل کار ادراک میشود.

ساختار فضایی شهرها به روابط مختلف و متقابل تمامی نیروها و عوامل موجود در شهر بستگی دارد.

پس هر چقدر که سازمانهای مختلف شهرمان با هم تعامل بیشتری داشته باشند، بهتر می توانند در شناساندن شهر و کوی و برزن شان به مردم شهرهای دیگر موفق باشند. و مهمترین خصیصه یک شهر زیبا، داشتن خیابانهایی با کیفیت عالی ست که بتوان در آن با خیال راحت رانندگی کرد و از دیدن جنب و جوش مردم لذت برد.

بتوان بدون دغدغه از خرابی ماشین در اثر برخورد با دست اندازهای بیجا و چاله و چوله های خیابان به محل خرید و کسب درآمد و تفریح رفته و از زندگی در شهر سالم خود راضی بود.

یکی دیگر از نمادهای یک شهر که میتونه اون رو متمایز کنه ساخت میادین شهر هست. به عبارت دیگر، احداث یک میدان فقط از بعد کم شدن ترافیک نباید مورد توجه قرار بگیرد، بلکه بحث انتقال مفهوم هویت محله هم می تواند مورد توجه باشد.

همچنین نمادی سمبلیک می تواند مشخصه ای بارز برای شناخت شهر در منطقه ی مورد نظر باشد به گونه ای که ذهن با برده شدن نام منطقه ی مذبور ناخودآگاه به دنبال شاخصه ها و ویژگیهای خاص آن منطقه "المان" مورد نظر را در خود تصویر سازی خواهد کرد.

این خصوصیت به ویژه برای توریستها اهمیت دارد،چرا که در مسیر یابی و آدرس دهی صحیح برای پیدا نمودن یک منطقه ی خاص شهری اهمیت دارد. این "المان" میتواند برگرفته از اتفاق و یا تاریخچه ای خاص در ان محل باشد و به لحاظ تاریخی-جغرافیایی و فرهنگی به آن منطقه اشاره کند.

چه بسا خود همین نماد پس از مدتی به یک اثر ماندگار تبدیل شود و آوازه ی آن در دیگر شهرها بپیچد. ویژگی دیگر "المانها" ایجاد یک فضای زیبا و هنری در سطح شهر می باشد. در فضایی که با هنر عجین شده است انسان راحت تر نفس می کشد چرا که هنر در خون هر انسانی هست و ناخودآگاه جذب عظمت و زیبائی می شود.

فکر نکنم کسی نداند که شهر ما "سقز" دارای پیشینه تاریخی قابل توجهی است و از نظر جمعیت هم دومین شهر پرجمعیت استان بعد از سنندج اما...با این وجود، متاسفانه آسفالت خیابانهای شهر از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

اگر بگوییم اصلی ترین و اولویت دارترین وظیفه ی شهرداری ها سامان دهی سطح معابر و گذرگاه ها و ایجاد تسهیلات لارم برای عبور و مرور مردم است، گزاف نگفته ایم.

معابر در واقع ویترین و نماد شهرهاست. هر مسافر غریبه ای که وارد شهر شود اولین چیزی که توجهش را جلب می کند معابر و گذرگاه های شهر است. اگر در و دیوار شهر را از طلا بسازیم و پیشرفته ترین تأسیسات رفاهی را در آن بنا کنیم؛ اما شهروندان نتوانند در معابر آن به راحتی تردد کنند، این تأسیسات در نظرشان بی ارزش جلوه خواهد کرد.

متأسفانه باید گفت به رغم ارائه ی برخی خدمات توسط شهرداری به شهروندان، وضعیت معابر شهر اعم از کوچه ها، خیابان ها، پیاده روها و روشنایی به تاحدودی مطلوب و رضایت بخش نیست. خرابی ها، پستی وبلندی ها، چاله های فراوان در معابر شهر عبور و مرور مردم را با مشکلات اساسی مواجه می کند.

شهرستان باستانی سقز  پل ارتباطی شمال غرب با جنوب و جنوب غرب کشور است و به همین دلیل مسافران زیادی از این شهرستان می گذرند.

متاسفانه و یا خوشبختانه المان و نمادی از تمدن چندین هزار ساله سقز به چشم نمی خورد لذا طراحان در برجسته کردن موضوعات تاریخی و هویتی سقز بسیار ضعیف کار کرده اند و باید گفت که شهرستان سقز از نبود المان و نماد هویت بخش رنج می برد. 

فصل کاری شهرداری به سر رسید اما متاسفانه مدیریتی که  خیلی ها بدان چشم امید داشتند و با خرسندی تمام در انتظار تغییرات سازنده و قریب الوقوع بودند؛ اما بعد از سه سال واندی حکومت عزیزان شورا  مشاهدات با انتظارات همخوانی ندارد.

متاسفانه، کمبود نیروی انسانی متخصص از مهمترین مشکلات مدیریت شهری می باشد که در حال حاضر، شهر و شهروندان باید تحمل کنند...

براستی هدف و برنامه مسئولین این شهر چیست؟

سقز به چه سمت و سویی قرار است برود؟

آیا جایگاه واقعی این شهر همین است که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کند؟

مثلا ورودی شهر از بوکان بی نهایت تاسف برانگیز هست و این مورد تا بلوار کردستان ادامه دارد و باعث می شود که ذوق و شوق هر مسافر خسته از راه  رسیده ای خاموش شود. و یا مسیر میدان یادبود بقدری دارای پستی و بلندیست که آدم ترجیح می دهد هیچوقت گذرش به اون طرف نیفتد.

منظر و سیمای این شهر نیازمند یک بازنگری ویژه از سوی مسئولین و طرحان است و منتظر خواهیم ماند تا ببینیم آنان چه مرهمی بر زخم کوچه ها، خیابانها و معابر سقز خواهند گذاشت ...

انتهای خبر/مصطفی حمدی

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

متولی ساماندهیشهرقدرت سیاسیساختار فضاییشهروندالمان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان