سرخط خبرها :
شنبه 13 آذر 1395 / 15:17|کد خبر : 1271|گروه : اجتماعی

گزارش اختصاصی/

توانخواهان، گنجینه های مستعد جامعه هستند/ وجود 8 مرکز خدمات دهی به معلولین در سقز + عکس

توانخواهان، گنجینه های مستعد جامعه هستند/ وجود 8 مرکز خدمات دهی به معلولین در سقز + عکس

احترام گذاشتن به افراد دارای شرایط ویژه و توانخواهان، به اماکن و خدمات عمومی و ویژه را بعنوان یک اولویت و زیربنا در جهت رسیدن به حقوق شهروندی، عدالت اجتماعی و حرکت مستقلانه مسیرهای پشرفت و ترقی را برای توانخواهان و دیگر افراد جامعه مهیا کرد.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، رعایت کردن حقوق شهروندی وظیفه همگاني و واجب شرعی است. برای گام نهادن و رسیدن به توسعه یافتگی در یک جامعه باید از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های افرادی که در آن جامعه زندگی می کنند، استفاده کرد بدون اینکه به موقعیت و طبقه اجتماعی، وابستگی به افراد خاص یا در دسته‌بندی احزاب سیاسی قرار بگیرد.

 همه انسانها به یک اندازه در اجتماعی که زندگی می کنند حق نفس کشیدن دارند. بیابیم بخاطر احترام به حقوق شهروندی خود به دیگر شهروندانی که به دلایل مادرزادی، عوامل طبیعی، حوادث یا هر دلیل دیگری دچار کم توانی فیزیکی، حرکتی و ذهنی شده اند به همان اندازه زمینه ایجاد اشتغال، زندگی مشترک، فعالیت های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و.... را برای آنها نیز فراهم کنیم تا آنها نیز به همان اندازه از حقوق شهروندی خود بهره ببرند.

 باید بپذیریم که برخی از واژه های ادبی را باید عوض و جایگزین آن کرد. بعضی از خانواده ها بچه های خود را فقط به دلیل اینکه به این مدارس استثنایی می گویند کودکان خود را اگر هم مشکل ناچیزی داشته باشند حاضر نیستند به این مراکز آموزشی بفرستند.

 حتی شاهد آن هستیم اگر مراسم یا بمناسبت های ملی، مذهبی  برنامه های آموزشی،هنری، موسیقی و شاد اجرا شود والدین در این مراسمات حضور ندارند. باید بستر سازی های فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، ادبی، اجتماعی را با تغییر رویکرد های مناسب تغییر داد.

 احترام گذاشتن به افراد دارای شرایط ویژه(زنان باردار، سالمندان، بیماران خاص، کودکان زیر شش سال، معلولین) خصوصاً توانخواهان ، به اماکن و خدمات عمومی و ویژه را بعنوان یک اولویت و زیربنا در جهت رسیدن به حقوق شهروندی،  عدالت اجتماعی و حرکت مستقلانه مسیرهای پشرفت و ترقی را برای توانخواهان و دیگر افراد جامعه مهیا کرد.

دغدغه همه افرادی که تحت پوشش بهزیستی هستند این است که اگر وام خود اشتغالی بالای 10 میلیون تومان دریافت کنند پرونده آنها از لیست بهزیستی خارج می شود به همین خاطر کارگاه های اشتغال زایی مناسب و درامدزایی در سطح شهر ایجاد نشده است.

مرکز توانبخشی و حرفه آموزی کازیوه، مرکز توانبخشی شبانه روز جسمی، حرکتی شفا، سرای سالمندان، مجتمع توانبخشی شهری نوید، مرکز توانبخشی معرفت، مرکز توانبخشی کودکان پژواک، جامعه توانخواهان و مؤسسه رفاه روشندلان جز مراکزی می باشند که به توانخواهان خدمات ارائه می دهند.

 

سرای سالمندان

مرکز سالمندان از سال 1390 راه اندازی شده است در حال حاضر در این مرکز 31 زن و 34 مرد سالخورده نگهداری می شوند و 10 پرونده در انتظار نوبت هستند. عمده ترین فعالیت ها در این این مرکز: پیاده روی هر روز از ساعت 8 الی 10 صبح  در محوطه،  کاموا بافی، فیزیوتراپی، روانشناسی، کاردرمانی و ورزش روزانه  این افراد در حد توان فیزیکی آنها است. یکی دیگر از اقداماتی که مدیریت این مرکز برای سالمندان تهیه و تدارک دیدند اردوهای تفریحی، زیارتی، اجرای برنامه های مولود خوانی، ،گرفتن مراسم شب یلدا، چهارشنبه سوری، سفره هفت‌سین نوروز، برپایی اعیاد مذهبی رمضان،  قربان و برنامه های شاد موسیقی برای این سالمندان که هر ساله اجرا خواهد شد تا به لحاظ روحی، روانی در شرایط ایده‌آلی به سر ببرند.

سرای سالمندان مهر سقز

در حقیقت باید اذعان کرد ؛ این مراکز برای هر نفر یارانه ای 500 هزار تومانی از سازمان بهزیستی دریافت می کند در صورتیکه دارای 35 نفر خادم در بخش های مختلف: خدمتگذار، بهیار، پرستار، روانشناس رختشویی، نگهبان، راننده، کارپرداز، مسئول مالی و اداری، انباردار، مدیر و پزشک معالج که بصورت دوره ای به این مرکز رسیدگی می کند هر ماه 45 میلیون تومان هزینه پرسنلی و حدوداً 25 میلیون تومان هزینه جاری که در کل مبلغی بالغ بر 60 میلیون خواهد شد در صورتیکه 30 میلیون تومان یارانه دریافت می کنند اما خوشبختانه با تعاملی که بین مرکز و خیرین در سطح شهرستان و مشارکت های مردمی وجود دارد این کسر اعتبارات جبران خواهد شد. همچنین مدیریت مرکز سالمندان با تعاملی که با شهرداری سقز داشتند توانستند در آرامگاه آیچی قطعه ای برای سالمندان اختصاص دهند که این قطعه  به تمام سالمندان این مرکز و افرادی که عاشقانه با خدمت رسانی به این سالمندان که کوله باری از تجربه را بر دوش می کشند تعلق دارد تا هدف و کار این افراد همیشه جاودانه باقی بماند.

 

مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا پژواک

این مرکز  سال 1395 برای کودکان زیر 10 سال در سقز تاسیس شده است بدلیل نوپا بودن دارای 15 پرونده بوده که 13 پرونده آن در حال حاضر در این مرکز برای بهبود شنوایی و گرفتاری های کودکان زیر 10 سال برنامه های تربیت شنیداری، گفتاری برای کودکان، ارتباط اجتماعی خانواده ها با فرزندان توسط 2 مربی علوم اجتماعی ، 1 مربی علوم تربیتی،  1 کارشناس گفتار درمانی و مدیر این مرکز هر روز آموزش داده می شود تا این اختلال در شنوایی به پایین ترین حد خود در کودکان برسد. لازم به ذکر است 10 پرونده دارای یارانه 3/400/00 ریال سازمان بهزیستی و 3 پرونده بصورت رایگان در این مرکز مشغول به فعالیت هستند. با توجه به هزینه  مکان اجاره ای و مربیان  این مقدار دریافت یارانه نمی تواند به پویایی این مرکز کمک آنچنانی کند فقط عشق به خدمت و آموزش باعث شده تا این عزیزان به فعالیت ادامه دهند.

مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا پژواک

 

مجتمع خدمات بهزیستی شهری نوید

این مرکز سال 1392 تاسیس شد و فعالیت خود را در زمینه های: توانبخشی، مراقبتی، مشاوره معلولین، مشاوره خانواده ها، سالمند بسترگرا، گفتار درمانی کودکان، کاردرمانی و غربال گری کودکان کم شنوا یا ناشنوا آغاز کرد.

از مهمترین اقدامات مدیریتی این مرکز در سال 1393 چگونگی ارائه خدمات به معلولین و سالمندان بسترگرا بعنوان طرح مراقبتی توانبخشی مبتنی بر خانواده بود این طرح با هدف تغییر رویکرد مراقبتی از نگهداری شبانه روزی در مراکز به ارائه خدمات مراقبتی توانبخشی در منزل که 40 نفر معلول و سالمند بسترگرا  تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند. و هر روز با تایم زمانی 6 ساعت از خدمات مراقبتی توانبخشی توسط مراقبین بهره مند می شوند. یکی دیگر از فعالیت های مرکز توانبخشی شهری نوید؛ طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی در افراد 15_25 سال است هدف از این طرح پیشگیری از معلولیت ها یا کم کردن معلولیت های ژنتیکی یا مادرزادی می باشد که از تاریخ 15\8\1395 به مجری گری مجتمع خدمات بهزیستی شهری نوید در مرکز بهداشت و مدارس سطح شهر سقز شروع به فعالیت کرده است.

هر چند در این مرکز  40 پرونده تحت پوشش قرار دهند که همگی پرونده ها یارانه سازمان بهزیستی را دریافت می کنند اما با توجه به ظرفیت و پتانسیل های نیروی کاری متخصصی که در این مرکز مشغول به فعالیت هستند می تواند بیش از 60 پرونده را تحت مراقبت و پوشش قرار دهد چرا که باید از حداکثر توان مراقبتی این مرکز و سایر مراکز مشابه استفاده کرد تا بتوانند به سازمان بهزیستی و جامعه خدمات بیشتری را ارائه دهند.

در حال حاضر 13 نفر در مرکز نوید فعالیت می کنند.

مجتمع خدمات بهزیستی شهری نوید***مجتمع خدمات بهزیستی شهری نوید

 

مرکز آموزش و توانبخشی معرفت

مرکز آموزش وتوانبخشی خصوصی معرفت از سال 1384 مشغول فعالیت و خدمات رسانی می باشد فعالیت های معرفت شامل:  سه بخش آموزشی توانبخشی که 30 کودک کم توان با سنین بین 2 تا 15 سال در حال آموزش، توانبخشی خدمات گفتار درمانی و کار درمانی در خدمت این عزیزان میباشد قسمت دوم مرکز خدمات مددکاری شامل 325 پرونده مددکاری با ارایه خدمات مشاوره بازدید و  فعالیت مددکاران با سابقه وقسمت ویزیت در منزل با داشتن 30 پرونده وبا ارایه خدمات پزشکی مددکاری کار درمانی گفتار درمانی پرستاری وفیزیو تراپی فعالیتهای چند جانبه این مرکز میباشد.  تمام خدمات از جمله غذای گرم، سرویس ایاب وذهاب  همه به صورت رایگان در خدمت رسانی به جامعه  که خانواده‌ها و کودکان با نیازهای ویژه میباشند انجام می پذیرد. برنامه های آموزشی که برای این کودکان در نظر گرفته شده است شامل: اردوهای تفریحی، شهربازی، موسیقی درمانی و هنر درمانی بصورت نقاشی رنگ اکرولیک سر بوم و کاردستی کلاژ می باشد. در حال حاضر 13 نفر در بخش آموزشی بطور ثابت و 7 نفر در بخش های ویزیت دکتر، پرستار گفتار، درمان کار، درمان روانشناس، فیزیوتراپی و... بطور موقت در حال فعالیت می باشند.

مرکز آموزش و توانبخشی معرفت

 

مرکز حرفه آموزی کازیوه

مرکز حرفە آموزی کازیوه روزانه در بخش خصوصی وتحت نظارت ادارە بهزیستی با هدف توانبخشی حرفە ای معلولین ذهنی بالای ۱۵ سال در سال ۹۴ با سه رشته نمد دوزی ، چرم دوزی و نقاشی شروع به کار نموده ودر این راستا برگزارکننده 3 دوره نمایشگاە ( نقاشی وصنایع دستی ) 1 دوره تئاتر خیابانی همراه با نمایشگاه نقاشی کە با استقبال ویژه همشهریان روبرو بوده است . مرکز کازیوه هم اکنون دارای 31 نفر از توانخواهان ذهنی در مرکز و 200 پرونده رسیدگی در سطح شهر می باشد. کە در سە کلاس فوق الذکر تحت آموزش و یک کلاس فوق برنامه موسیقی به فعالیت های خود ادامه می دهند.

مرکز حرفه آموزی کازیوه

از سایرخدمات مرکز می توان بە خدمات گفتار درمانی،کاردرمانی، سرویس ایاب وذهاب،یک وعده صبحانه گرم و کلاس های فوق برنامه موسیقی، تئاتر قرآن، اردوهای تفریحی، بازدید توانخواهان از سازمان آتش‌نشانی، دید و بازدید از مرکز توانبخشی شفا و نهار در آن مرکز، جشن اول مهر 95 برای توانخواهان در کازیوه، همچنین ایجاد کارگاه ویژه چرم دوزی کانزا برای توانخواهان میتوان نام برد.

در ضمن حضور 13 نفر از توانخواهان در مسابقات دو میدانی در سالن شهید کاظمی بمناسبت روز ناشنوایان و پیاده روی از دیگر فعالیت‌های این مرکز حرفه آموزی می باشد.

اهداف توانبخشی حرفە ای کازیوه شامل:

٭ آشکارکردن وتوسعه کیفیت های کاری افراد معلول

٭ ارائه فرصت های حرفه ای مناسب برای معلولین

٭ برطرف کردن نیازهای آموزشی گروه های مختلف معلولین

٭ بالا بردن توان اقتصادی، معیشتی توانخواهان

*ارتقای روحیه فرد مبتلا به معلولیت از طریق افزایش اعتماد به نفس

٭ پرورش نیروهای مولد

از اقدامات و اهداف مهمی است که در این مرکز حرفه آموزی دنبال می شود.

همچنین در مرکز کازیوه 13 نفر به فعالیت جهت حرفه آموزی توانخواهان مشغول به کار هستند.

مرکز حرفه آموزی کازیوه

 

 مرکز نگهداری توانبخشی شبانه روزی جسمی، حرکتی و ذهنی توانخواهان شفا سقز

مرکز نگهداری شبانه روزی معلولین جسمی حرکتی شفا سقز در بهمن ماه سال 93 با همت جمعی از خیرین  و مساعدت های اداره بهزیستی به منظور نگهداری از معلولین تشکیل و بصورت هیئت امنایی اداره می شود.

در حال حاضر در مرکز شفا 7 نفر بصورت شبانه‌روز تحت مراقبت و 30 پرونده بصورت ویزیت در منزل انجام گیرد. فعالیت‌های مرکز شفا برای بهبود یافتن به لحاظ حرکتی، روحی، روانی، عاطفی شامل: اردوهای تفریحی، فیزیوتراپی، اجرای جنگ شادی که درآمد حاصل از آن به مرکز شفا تعلق گرفت، موسیقی، بازدید از مراکز توانبخشی کازیوه و مشارکت در برگزاری نمایشگاه طراحی و تئاتر خیابانی، پیاده روی همگاني، گرفتن جشن های ملی، مذهبی، برپایی چهارشنبه سوری، شب یلدا، عید نوروز، هر چند وقت یک بار اجرای موسیقی زنده در مرکز شفا، آموزش رباتیک،گفتار درمانی، کار درمانی، مشاوره و... می باشد.

با توجه به اینکه این مرکز بصورت هیئت امنایی اداره می شود دارای مکان مشخصی نیستند و بصورت اجاره ای در یک مکان قرار دارند. اقداماتی برای ساختن ساختمانی مناسب نزدیک سرای سالمندان در حال پیگیری است با توجه به اینکه در کمیته ماده 5 هم تصویب شده امیدوارم که هرچه زودتر این مکان ساخته شود تا علاوه براین که اقایان تحت مراقبت قرار می گیرند خانم ها هم تحت پوشش باشند تا در حق آنها اجحاف نشود.

در مرکز توانبخشی شفا 9 نفر مشغول به فعالیت ثابت، پزشک، پرستار، مددکار، فیزیوتراپ، کاردرمانی بصورت ویزیت در منزل انجام وظیفه می کنند.

 مرکز نگهداری توانبخشی شبانه روزی جسمی، حرکتی و ذهنی توانخواهان شفا سقز

 

مرکز اختلالات یادگیری آموزشی فرزانگان شماره 1

این مرکز در سال 1384 تاسیس شد بطور میانگین 120 تا 150 مراجعه کننده که بیشتر خانواده ها از مناطق فقیر نشین یا اطراف شهر به این مرکز آموزشی رجوع می کنند. در حقیقت دانش آموزانی که در این مرکز آموزشی به یادگیری می پردازند به لحاظ توانایی ذهنی مثل بقیه دانش آموزان مدارس دولتی و خصوصی دارای هوش کافی و حتی کاملی هستند. اقدامات و خدمات مجاز در مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شامل :

  1. شناسایی و پذیرش اولیه دانش آموزان با احتمال مشکلات ویژه یادگیری
  2. انجام ارزیابی های خاص تخصصی و دقیق به منظور تشخیص و شناسایی دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری
  3. طراحی و اجرای برنامه های آموزشی ویژه و فردی با توجه به نوع مشکلات دانش آموزان این گروه
  4. ارائه خدمات آموزش ویژه و ترمیمی برای تقویت مهارت های پایه روانشناختی دانش آموزان
  5. راهنمایی و مشاوره به والدین دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری
  6. تهیه و استفاده از ابزار تشخیصی، تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی
  7. معرفی و ارجاع دانش آموزان به مراکز تخصصی به منظور دریافت خدمات توانبخشی، پزشکی و روانشناختی
  8. رعایت و عمل به دستور العمل ها، شیوه نامه ها، بخشنامه های مرتبط و رسمی سازمان

اقدامات و خدمات غیر مجاز در مرکز آموزشی فرزانگان شامل :

  1. انجام ارزیابی های شناختی صرفاً جهت تعیین نمره هوشبهر
  2. پذیرش دانش آموزان با سایر مشکلات و اختلال هایی به غیر از مشکلات ویژه یادگیری
  3. اجرای برنامه های تقویتی و خصوصی برای خواسته مدرسه، معلم و والدین
  4. استفاده از عناوینی به غیر از "مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری"
  5. دریافت مبالغ غیر قانونی و خارج از مصوبات استانی در قبال خدمات
  6. پذیرش و ارائه خدمات کمتر از حداقل نرم پذیرش و بیشتر از حداکثر نرم پذیرش دانش آموزان با توجه به درجه مرکز در هر سال تحصیلی
  7. ساعت کار چرخشی مرکز و فعالیت کارکنان آن در خارج از ساعات موظف تعیین شده در هر نوبت کاری
  8. به کارگیری نیروی انسانی غیر مرتبط در مرکز
  9. ارائه خدمات مشاوره ای خارج از خدمات و وظایف مرکز

همچنین در این مرکز دانش آموزان به فعالیت هنری ؛نقاشی، کاردستی، سرود، یادگیری قرآن می پردازند.

مرکز اختلالات یادگیری آموزشی فرزانگان شماره 1

 

دبیرستان پیش حرفه ای و هنرستان حرفه ای شهید رجایی

این دبیرستان و هنرستان پسرانه به منظور پیشرفت علم و کارآفرینی برای افرادی که دچار مشکلات خاص هستند در سال 1366 تاسیس تا این افراد هم در مقاطع مختلف تحصیلی بتوانند ادامه داده و به اهداف خود دست پیدا کنند. زمینه فعالیت دبیرستان پیش حرفه‌ای آموزشی مثل دیگر مراکز آموزشی تحصیلی می باشد همچنین فعالیت هنرستان حرفه‌ای علاوه بر بخش آموزشی دارای کارگاه کمک کار خیاطی، کمک خدمات اجرایی، رنگ کاری  ساختمان، آموزش عکاسی، کج بری، نازک کاری و کاردستی های مختلف در حال آموزش دادن به دانش آموزان کم توان ذهنی و ناتوانی های ویژه خاص می باشد.

به لحاظ ورزشی این دبیرستان و هنرستان حرفه‌ای  فعالیت‌های چشمگیری داشته و توانسته در رشته دو میدانی و فوتسال نفرات برگزیده ای را روانه مسابقات استانى و كشورى کند و در فوتبال هم یکی از تیم های خوب در سطح استان می باشد.

همچنین هر ساله در نمایشگاه های که در سطح شهر سقز برپا می شود با کج بری های تزیینی، نازک کاری روی چوب و انواع کارهای خیاطی دانش آموزان کم توان ذهنی و ناتوانی های ویژه خاص آثار خود را به نمایش عموم مردم گذاشته و بفروش می رسانند.

دبیرستان پیش حرفه ای و هنرستان حرفه ای شهید رجایی

مجتمع امور توانبخشی، اجتماعی، پیشگیری شهیدان مردانی  

این مجتمع در سال 1381 تاسیس و در زمینه های: گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، شنوایی سنجی، کاردرمانی و مددکاری می باشد. در این مرکز علاوه بر توانخواهان، شهروندانی که به دلایل مختلف نیاز به فیزیوتراپی یا شنوایی سنجی داشته باشند تحت معالجه و مداوا قرار می گیرند.

یکی از واحدهای که تاثیر زیادی در روند بهبودی افراد تحت پوشش دارد ؛واحد کاردرمانی است. کاردرمانی: علم و فن استفاده از حرکت درمانی، حرکات اصلاحی و فعالیت هدفمند جهت بهبود حرکت و زندگی مستقل در توانخواهان میباشد. توانخواهان با مراجعه به این مرکز  با حضور کارشناس کاردرمانی به معالجه خود بهبودی می بخشند. همچنین پزشک متخصص، پرستار، کاردرمانی، فیزیوتراپی اکثراً روزانه جهت مداوای افرادی که دچار قطع نغاع شده یا دیگر افرادی که توانایی حضور در مرکز شهیدان مردانی را ندارند ویزیت در منزل خواهند شد.

مجتمع امور توانبخشی، اجتماعی، پیشگیری شهیدان مردانی

مؤسسه رفاه روشندلان      

مؤسسه رفاه روشندلان سقز در سال 1383 رسماً تاسیس که با 475 نفر عضو به فعالیت های خود ادامه می دهد.  هدف اصلی این مؤسسه بررسی مسائل و مشکلات افرادی که آسیب کم بینایی یا نابینایی مطلق دارند. روشندلان نیز مثل سایر افراد نیازمند به ادامه تحصیل، شغل و زندگی مشترک دارند تا از تمام ظرفیت های و پتانسیل خود برای رسیدن به جامعه‌ ی توسعه یافته، پویا و شاداب استفاده کنند. تیم گلبال روشندلان سقز از سال 1377 تشکیل شده است که چندین بار در استان کردستان به مقام قهرمانی و نائیب قهرمانی رسیده است.

  بازیکن های مانند؛ عبدالباقی روشنی، واحد اسماعیل پور، ناصر سرگران و کامران روشنی چند سال عضو تیم گلبال استان کردستان بودند و افتخارات زیادی را کسب کردند. شطرنج بازی درایت و تامل یکی دیگر از رشته های ورزشی مورد علاقه روشندلان است که در مسابقات استانى معمولا شطرنج بازان سقز خوب می درخشند.

سید سردار جعفری توانست در رشته دومیدانی دانش آموزان کشور مقام قهرمانی را کسب کند. در ضمن اقای مولودی ازخ جزء روشندلان مطلق است که توانست قله شاهو را افتتاح کند که اکثراً با  گروه های دیگر کوهنوردی  سقز در حال کوهپیمایی و فتح قله های منطقه و سایر مناطق می باشد.

از دیگر  فعالیت های مؤسسه رفاه روشندلان رسیدگی به زیر ساخت های فرهنگی و مشارکتی؛ دادن فراخوان برای نشست هم اندیشی با مسئولین و مدیران دولتی، اساتید، دانشگاه ها و اندیشمندان، برگزاری کلاس های آموزشی و نحوه تعامل مردم، مسئولین با روشندلان، برگزاری مسابقات اطلاعات عمومی برای کم بینایان یا روشندلان مطلق، آموزش موسیقی توسط امجد حسنی روشندل مطلق، در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی تعامل و همکاری با انجمن تئاتر توانخواهان سقز همچنین در زمینه ادبیات چاپ اشعار ملاحسن فیض بخش روشندل مطلق نوید بخش خوبی است که این مؤسسه نوپا توانسته رویکردی مناسبی در بیشتر عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ادبی، ورزشی و... را دنبال کند. مؤسسه رفاه روشندلان سقز در 23\7\1394 افتتاح شد که جزء اگر کتمان نکرده باشم 3 مؤسسه روشندلان سراسر ایران است که مالکیت این مکان بنام کانون روشندلان سقز به ثبت رسیده است.

هیئت ورزشی ناشنوایان     

 این انجمن دارای 200 نفر عضو می باشد. فعالیت  ناشنوایان بیشتر در زمینه های مختلف ورزشی: فوتسال، دومیدانی، طناب کشی، تنیس روی میز، دوچرخه سواری،  شطرنج  در شنا ماده 50 متر کرال و 50 متر پروانه در کشور  مقام دوم را حائز دارند.

کمبود فضای ورزشی، نداشتن امکانات و تجهیزات ورزشی و نداشتن مکان یا ساختمانی مناسب برای کانون ناشنوایان از مهمترین دغدغه های این اعضاء می باشد.

 

جامعه توانخواهان                                                                    

  جامعه توانخواهان سال 1380 تاسیس و تا امروز با 500 نفر عضو در زمینه های ورزشی، فرهنگی، هنری و مشارکت های اجتماعی به فعالیت می پردازند.پردازند. متاسفانه سالنی که توانخواهان جهت تمرینات ورزشی از آن استفاده می کنند بسیار کوچک و بدون امکانات ورزشی است.

امسال در مراسم هفته بهزیستی فرمانده محترم شهرستان سقز به توانخواهان قول مساعد دادند چند دستگاه ورزشی را برای آنها تأمین کند که متاسفانه تا امروز این تعهد عملی نشده است. توانخواهان در مسابقات وزنه‌برداری استان در اوزان :75کیلوگرم حسین لطیفی، 72کیلوگرم محمد محی الدینی، 68 کیلوگرم صالح حسینی و حسین صالح نژاد و در 56 کیلوگرم ابوبکر حمیدی صاحب مقام های اول، دوم و سوم در استان کردستان می باشند.

والیبال نشسته سقز همیشه یکی از بهترین تیم های سطح استان است هر چند که دارای کمترین امکانات، تجهیزات ورزشی، کمبود مربی در رشته های مختلف ورزشی هستند. در زمینه فرهنگی گروه تئاتر و آثار نقاشی توانخواهان توانسته در مورد آسیب های اجتماعی و دیدگاه های مختلف جامعه نسبت به توانخواهان نگرش بهتری داشته باشند. یکی دیگر از دغدغه های توانخواهان نداشتن ساختمان اختصاصی برای جامعه توانخواهان، نداشتن سالن ورزشی مناسب، کمبود کارگاه های اشتغال زایی. دکتر نادریفر "سونوگرافی"، دکتر رضایی، دکتر کبودی، دکتر نوازی، دکتر معین، دکتر مرادی "کودکان". دکتر خضریان، و دکتر احمدی با جامعه توانخواهان همکاری می کنند.

جامعه توانخواهان***

جامعه توانخواهان

 

مدرسه پیش حرفه ای استثنایی بوستان

این مرکز در 3 مقطع :پیش دبستانی4 تا 6 سال، دوره اول و دوم تحصیلی از سنین زیر 2 سال تا 20 سال حتی بالاتر به آموزش دادن: توانخواهان، کم شنوا، ناشنوا، کم بینا، نابینا، کم توان، چند معلولیتی و ناشنوایان زیر 2 سال کاشت حلزون که دارای اولویت بیشتری هستند و در آینده کودکان تاثیرگذار است می پردازد.

در حال حاضر دارای 84 نفر دانش آموخته است که در 14 کلاس مشغول به فعالیت آموزشی هستند. دبیر و معلم های که در این مرکز مشغول به آموزش دادن می باشند همگی با عشق و محبت به صورت گفتار درمانی، کاردرمانی، تربیت بدنی و آموزشی به این افراد دانش و آگاهی می دهند. متاسفانه سرانه دانش آموزان که از اداره آموزش و پرورش دریافت می کنند خیلی ناچیز می باشد.

مدرسه پیش حرفه ای استثنایی بوستان

انتهای پیام/آراس قربانی پور

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

روز جهانی معلولینتوانخواهان جامعهمدرسه پیش حرفه ای استثنایی بوستانهیئت ورزشی ناشنوایانمؤسسه رفاه روشندلانمجتمع امور توانبخشیاجتماعیپیشگیری شهیدان مردانیدبیرستان پیش حرفه ای و هنرستان حرفه ای شهید رجاییمرکز اختلالات یادگیری آموزشی فرزانگانمرکز نگهداری توانبخشی شبانه روزی جسمیحرکتی و ذهنی توانخواهان شفا سقزسرای سالمندانمرکز حرفه آموزی کازیوهمرکز آموزش و توانبخشی معرفتمجتمع خدمات بهزیستی شهری نوید

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان