سرخط خبرها :
پنجشنبه 4 آذر 1395 / 20:28|کد خبر : 1249|گروه : اجتماعی

گفتگوی اختصاصی/

پیرترین پدربزرگ ایرانی که فرزند ندارد اما 100 نوه دارد! / درس زندگی پدر 135 ساله سقزی برای مردم + عکس

پیرترین پدربزرگ ایرانی که فرزند ندارد اما 100 نوه دارد! / درس زندگی پدر 135 ساله  سقزی برای مردم + عکس

حاج احمد دلیل اینکه چرا اینقد دیر ازدواج کرد را تقدیر و قسمت دانست و اصلا از وضعیت کنونی اش ابراز نارضایتی نکرد چرا که با وجود اینکه فرزندی از خود ندارد اما ۱۰۰ نوه و نتیجه دارد.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، پیرترین فرد ایرانی اسمش حاج احمد صوفی است، وی در شهرستان سقز زندگی می کند. برای دیدن پیرترین پدربزرگ ایران، باید به محله ای قدیمی در خیابان فخررازی میدان آهنگران برویم. آن وقت از هر کس که نشانی خانه «حاجی» را بپرسید، آدرس منزل او را به شما می‌دهد. در یک نگاه می توان دید که صفا و صمیمیت در این خانه و میان اهالی آن همیشه برقرار است. 

اعضای این خانواده هر روز کنار هم هستند، در کارها به یکدیگر کمک می‌کنند تا چرخ زندگی‌شان بچرخد و زندگی آرامشان دوام داشته باشد.

چهره ای چروکیده، دلی پر از حرف، آماده برای گفت و گو داشت، بعد از خوش آمدگویی و خوش و بش کردن سر صحبت را باز کردیم و خودم را معرفی کردم و گفتم که برای چه به نزدش آمدم.

پیرترین فرد کشور، حاج احمد صوفی، پیرکهنسال، ایرانی، شهرستان سقز، استان کردستان

امروز به دیدار مردی رفتم که زندگانی اش حکایت ها داشت و بس. موهای سفید و برف گرفته اش از سن و سال و دستهای چروکش از زحمت ها ندا می داد.

حاج احمد صوفی مرد ۱۳۵ ساله سقزی مسن ترین فرد کشور امروز در مصاحبه ای روبروی من قرار گرفته است.

مردی دین دار که زندگی اش را با دوبار طواف کعبه از نو شروع کرده، نو بودنی که هر بار او را بیشتر اوج می داد و به خدایش نزدیک می ساخت.

مردی که بوی ناب آدمیت را از زندگی گذشته اش نیز می توان استشمام کرد. مردی که نزدیکترین حامیش عصای بی منت دستش است.

مردی که هر ثانیه از زندگی اش مستندی است در قالب ساخت تجربه ها. قصه زندگانی حاج احمد غیر قابل توصیف است زیرا گذشت ۱۳۵ سال عمر قطعا خالی از ماجرا نیست.

نمی خواهم متنم خالی از کار شرافتمندانه حاج احمد بماند. او در سن ۷۵ سالگی با زنی بیوه که صاحب ۶ فرزند(۵ پسر و ۱ دختر) صغیر بوده ازدواج می کند.

نمی دانم که او برای آن ۶ یتیم چگونه وظیفه پدرانه به جا آورده اما می دانم آنقدر عظیم بوده که حتی بعد از ۱۵ سال که از مرگ حاجیه خدیجه(همسرش) گذشته است هنوز فرزندان وی سمت حاجی را در جایگاه مبارک پدر حفظ کرده اند و هم اکنون با یکی از آن پسران زندگی می کند.

با وی که به گفتگو نشستم سال تولدش را زیاد یادش نیست اما می گوید بیشتر از یک قرن عمر کرده ام. هر چند گوش هایش سخنانم را دیر متوجه می شود اما با لبخند و تند جوابم را می دهد.

حاج احمد شغل اصلیش را در ایام جوانی و میانسالی چوپانی، دامداری و کشاورزی دانست و می گوید؛ تا جایی که یادم هست زیاد دارو مصرف نکردم چرا که راز سلامتی را در مصرف خوردنی های طبیعی می دانم. 

حاج احمد دلیل اینکه چرا اینقد دیر ازدواج کرد را تقدیر و قسمت دانست و اصلا از وضعیت کنونی اش ابراز نارضایتی نکرد چرا که با وجود اینکه فرزندی از خود ندارد اما ۱۰۰ نوه و نتیجه دارد و شبهای پنج شنبه و جمعه همه دور او جمع می شوند.

وی در پایان به کانون گرم خانواده خودش اشاره و خطاب به جوانان و نسل های امروز بر احترام به پدر و مادر تاکید کرد و بهشت زیر پای مادر است و خدای نکرده به عمد و شوخی دل والدین را رنجور نکنید.

پیرترین فرد کشور، حاج احمد صوفی، پیرکهنسال، ایرانی، شهرستان سقز، استان کردستان

عروسش هم در بحث و گفتگوی ما شرکت کرد و با بیان اینکه حاج بابا از ایام نوجوانی نماز و روزه را به جا آورده است، حرفش را ادامه می دهد: کمک به فقیر و فقرا از کارهایی بوده که خوشحالش می کرده تا جایی که در هوای سرد برای صید ماهی به رودخانه های نزدیک روستا می رفته و ماهی ها را در بین نیازمندان توزیع می کرده است. 

وی در پایان با اشاره به اینکه بد نیست بدانید همسرم که حالا 78 بهار از زندگی‌اش می‌گذرد و صاحب فرزند و نوه است، وقتی به مشکلی برمی‌خورد یا برای انجام کاری می‌خواهد تصمیم بگیرد به سراغ پدرش می‌رود و در واقع پدرش اولین کسی است که از کارهایش باخبر می‌شود: به قول همسرم « در واقع رابطه میان من و پدرم بیشتر رفاقتی است تا رابطه پدر و پسری. او بهترین دوست من است و هیچگاه او را ناپدری خود نمی دانم ».

متاسفانه به دلیل کهولت سن و کسالت جزئی بیشتر از این نتوانستیم گفتگوی خود را با مهربان ترین ناپدری دنیا ادامه دهیم و این فقط افسوس داشت و بس...

پیرترین فرد کشور، حاج احمد صوفی، پیرکهنسال، ایرانی، شهرستان سقز، استان کردستان

با توجه به مدارک سجلی، حاج احمد صوفی، متولد 9 اسفند سال 1260 هجری شمسی است که در روستای قشلاق افغانان از توابع دهستان مرخز بخش مرکزی به دنیا آمده است و چند سالی در روستاهای بله جر و کانعمت از توابع دهستان های میرده و خورخوره زندگی کرده و از اوایل انقلاب تاکنون در شهرستان سقز ساکن است.

انتهای خبر/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

پیرترین فرد کشورحاج احمد صوفیپیرکهنسالایرانیشهرستان سقزاستان کردستانپیرترین پدربزرگ کشور

نظرات کاربران :

74 [پنجشنبه 4 آذر 1395 | 22:52] پاسخ

خدا ایشان را عمر دراز بخشد. و مشمول رحمت خویش قرار دهد.

مظفر [جمعه 5 آذر 1395 | 20:29] پاسخ

تاریخ تولدش دروغ است باور نمیکنم
حداقل پنجاه سال بیشتر از سن واقعی خودش درآورده‌اند.
چند مورد این جوری دیده ام.

همسایه [جمعه 5 آذر 1395 | 21:54]

کاک مظفر به گفته خانمی که با ایشون ازدواج کرده زمانی که با حاج احمد ازدواج کرده حاج احمد 70سالش بوده وآن زمان این خانم 6تا بچه ی 1تا 12ساله داشته، فرزندی هم که الان سرپرستی ناپدریشو به عهده گرفته الان 78ساله و آن زمان 7سالش بوده، به نظر شما این مدرک موثقی نیست؟

نوید [شنبه 13 آذر 1395 | 00:22] پاسخ

خب اقای همسایه همسر ایشون هم براساس شناسامه اقای صوفی گفتند70سالشونه و الا چطور میدونند سنشون چقدر بود ..من خودم مادر بزرگم شناسنامش سال1292هستس ولی شناسنامه خودش نیست مال یکی دیگست که در آن زمان براش ثبت کردند

همسایه [یکشنبه 14 آذر 1395 | 12:27]

اصلا شناسنامه رو بیخیال
الان تو یه فرد 50ساله و 70ساله رو از هم تشخیص نمیدی؟
اصلا پسرش 78سالشه، اونم قبول ندارین؟
خب گیریم که اون موقه 60سالش باشه، 60 و مدرک فعلیش که الان سرپرستشه 78سال چند میشه بنظرت؟

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان