سرخط خبرها :
دوشنبه 1 آذر 1395 / 16:37|کد خبر : 1231|گروه : فرهنگی

یادداشت اختصاصی/

قاچاقچیان به یار مهربان هم رحم نکردند

قاچاقچیان به یار مهربان هم رحم نکردند

است این روزها بسیاری از کتاب ها و نشریات سراسری که باید در آرشیو کتابخانه مرکزی شهرستان سقز نگهداری شوند به راحتی توسط قاچاق چیان کتاب خرید و فروش می شوند و یار مهربان این دوست نام اشنای انسان به دست سوداگران افتاده و مورد بی مهری زیادی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، در آبان ماه معمولا هر سال  برپایی نمایشگاه کتاب و مطبوعات سراسری در کشور بر پا می شود تا مشتاقان کتاب و کتابخوانی بتوانند به آثار مورد نیاز خود به سادگی دست پیدا کنند امسال با شعار ایران می داند  نمایشگاه های سراسر کشور شروع به کار کردند.

 بقول بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی" زندگی زیر چتر علم و آگاهی آنقدر شیرین و انس با کتاب و قلم آنقدر خاطره آفرین و پایدار است که همه تلخیها و ناکامیهای دیگر را از یاد می برد."

 واقعیت امر هر چند که بسیار تلخ و تاسف بار است این روزها بسیاری از کتاب ها و نشریات سراسری که باید در آرشیو کتابخانه مرکزی شهرستان سقز نگهداری شوند به راحتی توسط قاچاق چیان کتاب خرید و فروش می شوند و یار مهربان این دوست نام اشنای انسان به دست سوداگران افتاده و مورد بی مهری زیادی قرار گرفته است.

همچنان که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظل)  فرمودند: امروز کتابخوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ی ملی بلکه یک فریضه و واجب دینی است و فرایند کمال بشری بوسیله کتاب و کتابخوانی باید در جامعه اسلامی همگاني و فراگیر شود.

 با این تفاسیر شهر سقز دارای 10 واحد کتابخانه عمومی در سطح شهر و توابع می باشد حتی اگر کتابخانه مرکزی و عمومی شهرستان سقز مطابق با قوانین نهاد هر سال می توانند کتابهای فرسوده، نسخ تکراری و همچنین کتابهای بدون مخاطب خود را وجین کنند تا فضا برای منابع نو رسیده ها و تازه های نشر فراهم شود بر اساس این قانون کتابهای وجینی را باید به مراکز بازیافت ارسال کند اما با توجه به اینکه شهرستان سقز و سایر مناطق محروم می توانند در صورتیکه نهادهای فرهنگی، انجمنها، کتابخانه های مشارکتی خواهان استفاده از این کتابها باشند نهاد اجازه داده که این کتابها در صورتیکه قابل استفاده باشند به این مراکز اهدا شوند و در صورت اهدای این منابع کتابخانه های عمومی هیچ مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

سوالی که مطرح است، آیا نباید این آثار به مراکز فرهنگی، انجمن ها، کتابخانه های مشارکتی، مدارس سطح شهر و روستا و مساجد که مهمترین پایگاه فرهنگی مردمی هستند اهدا شود؟؟؟

 آیا اگر این کتابها فقط در اختیار مساجد و مدارس قرار می گرفتند امروزه به راحتی در بازار بصورت کیلویی توسط دلالان خرید و فروش می شد؟؟؟

در قانون آمده است تا فضا برای منابع و نو رسیده ها فراهم شود این در حالی است که طبقه دوم کتابخانه مرکزی شهرستان سقز بلااستفاده یا کمتر از آن استفاده می شود!!! تکلیف نشریات سراسری که باید در آرشیو کتابخانه قرار گرفته شوند تا  هر زمان علاقه مندان خواستند به اخبار نشریات و مطالب آن دسترسی داشته باشند چیست؟؟؟

 واقعیت امر این است که آرشیو نشریات کتابخانه مرکزی سقز نه تنها در دهه های 60،70،80 بلکه دهه 1390 شمسی هم هیچ نشریه‌ای بصورت آرشیو نگهداری نشده است. واقعاً چه نهاد ذیربطی مسئولیت این تاوان سنگین را بر عهده خواهد گرفت. حتی اگر کتابها در دست اعضاء کتابخانه باشد نباید مسئولین کتابخانه به امانت داران کتاب گوشزد کنند تا امانت را پس دهند با اینکه در آموزه های اسلامی به کرات در مورد خیانت در امانت نامبرده شده و آن را  گناهی نابخشودنی میداند پس کمتر کسی این گناه نابخشودنی را انجام میدهد مگر قاچاق چیان کتاب که به  خون آن تشنه هستند تا میراث فرهنگی شهر، استان و کشور را ایران اسلامی را به تاراج بکشانند. امیدوارم مسئولین ذیربط برای این به تاراج رفتن کمر همت ببندند تا هیچ فردی جرات نکند به یار مهربان بی احترامی کند.

 

نویسنده: آراس قربانی پور 

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

کتابکتابخانهکتابخانه مشارکتیمساجدقاچاقچییار مهربان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان