سرخط خبرها :
سه شنبه 10 شهریور 1394 / 09:58|کد خبر : 57|گروه : اجتماعی

خیز متکدیان در شهر سقز/ آیا سقز نمی تواند شهری بی گدا باشد!؟

خیز متکدیان در شهر سقز/ آیا سقز نمی تواند شهری بی گدا باشد!؟

در شهر سقز مردم باید به این فرهنگ برسند که از کمک مستقیم به گدایان سطح شهر خودداری کنند و بر احساسات خود تسلط داشته باشند، این موضوع باعث می‌شود متکدیان سودجو نیز امیدی به گداپروری جامعه نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، تکدی‌گری و گدایی معضلی اجتماعی در جوامع در حال توسعه است که روزبه‌روز در شهر‌های بزرگ در حال افزایش است. معضلی که با ظهور و بروز آن به تدریج به روابط انسانی و اجتماعی آسیب وارد می‌شود.

 
انسان ها از احساسات  درونی خاصی بر خوردارند که در شرایط متفاوت باعث تاثیر گذاری بروی افکار و اعمال شان می شود شاید بسیار اتفاق افتاده باشد که در ورودی مراکز تجاری، خدماتی، در گذرگاه  بازارهای اصلی شهرها و یا در تالار های عروسی  به افرادی برمی خوریم که در لباس ژولیده  و کثیف در شکل و شمایل یک گدا سر راهتان سبز می شود یا با زنی بر خورد می کنید که کودکی را در بغل دارد و تقاضای کمک  می کند.
 
واکنش تان به این اتفاق چیست؟ آیا فورا تقاضای اورا قبول کرده و تحت  تاثیر احساسات درونی به وی کمک می کنید یا نه بدون توجه از کنار شان رد می شوید؟ 
 
دین اسلام که کامل ترین دین برای انسان هاست در اصول و شرایع خود بسیار موشکافانه به این موضوع پرداخته است. در بسیاری از آیات و احادیث به  دادن زکات و کمک به در راه مانده و مسکین و یتیم سفارش شده است و گل سر سبد این کمک ها  همان زکات است که در کنار نماز، روزه و حج... از ارکان اصلی فروع دین است و این شیوه پرداخت بسیار متفاوت تر از آن است که در گوشه خیابان دست در جیب کرده و وجه نقدی را به کسی که هیچ شناختی از اونداریم پرداخت نماییم. 
 
اصولی ترین شیوه ی کمک به فقرا و مساکین شناخت صحیح  و کامل از این افراد از طریق تحقیق است امروزه در کنار تمام مشاغل موجود در این مرز بوم ناچاریم از پدیده ای نام ببریم  که خود در قالب نوعی شغل معرفی کرده است.
 
 پدیده ای به نام تکدی گری که امروزه توسط افراد از پشت پرده رهبری می شود پدیده ای که در ادبیات عرب هم سالیان قبل کتابی با آن عنوان نوشته شده و حتی فنون این کار را تشریع داده اند ولی سوال بحث بر انگیز این است که به قول داستان از "ماست که بر ماست" علت اصلی این پدیده ی زشت اجتماعی خودمان هستیم.
 
افرادی که در جامعه زندگی می کنند باید تفهیم شوند که اداراتی به نام کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی تمام افراد مسکین  حاضر در جامعه می شناسند و در صورت دادن کمک بسیار خدا پسندانه تر است که کمک های خود را به این ادارات و موسسات خیریه بدهند تا سر چهارراه ها و خیابان ها. اگر در این مسئله ی که نباید کمک نقدی پرداخت کرد همدل وهمزبان شویم  خود به خود بساط  این افراد سود جود برچیده خواهد شد و افراد تنبل و تن پرور و مردم فریب که از روشهای که چون استفاده ی ابزاری از کودکان، لباس های ژولیده، قطع دست و پا و... بهره گیرند.
 
حال اگر قدری در سطح شهر سقز قدم زده با شید، در خیابانهای جمهوری و امام، بلوار انقلاب، بلوار شهید رجایی و چهارراه‌ آزدگان که شهروندان به‌ظاهر ژنده‌پوش و ندار با تکدی گری برای تیغ زدن احساسات مردم، خیز بر می‌دارند.
 
نباید همه عوامل را به فرهنگ مردم و یا اقدامات مسئولین امنیتی و فعالیت موسسات خیریه معطوف کنیم چرا که عوامل دیگری همچون وضعیت اشتغال،‌ تعلیم و تربیت،‌ انسجام خانواده و نظارت و کنترل اجتماعی می‌تواند شرایطی را فراهم کند که باعث کاهش پدیده‌های اجتماعی همچون تکدی‌گری شود.
 
در شهر سقز مردم باید به این فرهنگ برسند که از کمک مستقیم به گدایان سطح شهر خودداری کنند و بر احساسات خود تسلط داشته باشند، این موضوع باعث می‌شود متکدیان سودجو نیز امیدی به گداپروری جامعه نداشته باشند.
 
نهادهای خیریه و کمیته امداد نیز می توانند با تبلیغات در سایت ها و نشریه های سقز اعتماد مردم را جلب کنند البته در ریشه‌کن شدن این معضل علاوه بر مسائل فرهنگی مردم جامعه و فعالیت‌های سمن‌ها و نهادهای خیریه، برنامه‌ریزی‌های مسئولین شهر نیز بی‌تاثیر نبوده است. 
 
به امید روزی که در شهر سقز هیچگونه گدایی نداشته باشیم.

انتهای خبر/



برچسب ها :

تکدی گریگداپروریسقز

نظرات کاربران :

سه قزی [سه شنبه 10 شهریور 1394 | 14:09] پاسخ

چرا با انتشار این خبر توسط شما بزگواران باز ما شاهد مشاهده گدایان هستیم.
خواستار مکاتبه ای با فرمانداری و کمیته امداد و تقدیم این تصاویر جهت برخورد.
روبروی فرمانداری هر روز مشاهده این خانم و پایین تر از میدان زندان و... هستیم.
ممنون از پوشش این خبر به روزتان

حسین [شنبه 14 شهریور 1394 | 20:54]

چرا دلسوزان شهرمان همچنان به ادامه فعالیت این افراد اجازه میدهند؟
تلاشگران سایت گلان اطلاع رسانی نماییند تا به هم اکنون چه اقدامی در این خصوص انجام داده اند؟

قندیل [سه شنبه 10 شهریور 1394 | 23:35] پاسخ

به امید روزی که هیچ گدایی سطح شهر نبینیم
ممنونم از گزارشتون

هه ژار [شنبه 14 شهریور 1394 | 12:01] پاسخ

با سلام
دوستان عزیز علاوه بر اینکه در سطح شهر سقز میتوان این گدایان را مشاهده کرد، در اکثر شهرهای کردنشین هم اکثریت گدایان از شهرستان سقز است و به عبارتی چنین باب شده که شهرستان سقز صادرکننده متکدیان به سایر شهرها هستند. بنده از مسولین ذی ربط تقاضا دارم این معضل را جدی و با دید یک مشکل بسیار بزرگ نگاه کنند و راه حلی برای ان پیدا کنند و پیگیر باشند تا حداقل این فرهنگ غلط به صورت یک شیوه مرسوم درآمدزایی برای مردم قرار نگیرد.

رازي [یکشنبه 29 شهریور 1394 | 22:52] پاسخ

شما بجاي اينكه تصوير متكدي رو شطرنجي كنيد رفتيد تصوير شهروند عادي رو شطرنجي كرديد!!!

پاسخ مدیریت :
سلام
هدف این بود که تصویر شهروندان واضح نباشه.دلیلی نداشت تصویر متکدی شطرنجی بشه!!!!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان