سرخط خبرها :
جمعه 3 مهر 1394 / 22:10|کد خبر : 119|گروه : سیاسی

آخرین اخبار از جزئیات حادثه منا؛

کشته و زخمی شدن ۳۵۰۰ زائر در منا/ ۱۹۳ ایرانی جزو آمار/ هویت نامشخص۱۰زائر ایرانی/ زمان بازگشت پیکر قربانیان+ لیست جدید اسامی فوت‌شدگان

کشته و زخمی شدن ۳۵۰۰ زائر در منا/ ۱۹۳ ایرانی جزو آمار/ هویت نامشخص۱۰زائر ایرانی/ زمان بازگشت پیکر قربانیان+ لیست جدید اسامی فوت‌شدگان

سخنگوی سازمان حج و زیارت آخرین تعداد کشته‌شدگان ایرانی را تا این لحظه همان ۱۳۱ نفر دانست و گفت: تعداد مفقودین هنوز مشخص نیست و پس از اتمام بررسی‌ها، آمار نهایی مفقودین، مجروحان و کشته‌شدگان به طور دقیق مشخص و اعلام می‌شود.

به گزارش گولان سقز به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز گذشته اولین روزی بود که حاجیان امسال در منا حاضر شدند و باید طبق مناسک حج سه روز در منا بمانند. یکی از اقداماتی که باید در این سه روز انجام دهند رمی جمرات است.


هر سال به دلیل حضور میلیونی حاجیان تمتع و البته انجام همزمان مناسک توسط آنها، در مسیرهای منتهی به رمی جمرات ازدحام شدید رخ می‌دهد.
اما نکته‌ای که وجود دارد تدبیر رژیم سعودی برای ساماندهی این اوضاع است. مساله‌ای که در چندین سال اخیر بسیار کمرنگ دیده شده است. آنقدر کمرنگ در نهایت تبدیل به فاجعه‌ای مرگبار، غمبار و فراموش‌نشدنی شد.


صبح روز گذشته در حالی‌که حاجیان کشورهای مسلمان به سوی رمی جمرات حرکت می‌کردند ارتش سعودی به دلایل نامعلوم و بدون هماهنگی قبلی دو مسیر رمی جمرات را بست. زائران مجبور شدند از مسیرهای دیگر تردد کنند.


آنهایی که به انتهای خیابان رسیده بودند با انسداد انتهای مسیر مواجه شدند در حال بازگشت بودند که با سیل عظیم جمعیتی که برای رمی جمرات به محل انجام مناسک می‌رفتند برخورد کردند.


سپس آنها به مسیر باریک و کوچکی هدایت شدند که باید از دروازه‌ای کوچک عبور می‌کردند و همین امر موجب برخورد و ازدحام شدید در ورودی این مسیر شد و فاجعه منا را رقم زد.


در ابتدا سعید اوحدی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که آمار دقیقی از تعداد تلفات و مجروحین نداریم.


در ساعت 13:22 دقیقه مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت اعلام کرد که مرگ 12 ایرانی تایید شده و پس از اعلام اولین آمار سیر تصاعدی کشته‌شدگان ایرانی شروع شد.


پس از دقایقی در ساعت 13:28 دقیقه سعید اوحدی از افزایش تعداد کشته‌ها به 350 نفر خبر داد و گفت: تاکنون بیش از 1500 زائر در حادثه رمی جمرات مجروح شدند.


در ساعت 14 خبر تشکیل ستاد ویژه پیگیری و بررسی وضعیت زائران ایرانی حادثه منا با حضور حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر سرپرست حجاج ایرانی، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و پیرحسین کولیوند مشاور رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت مخابره شد.


در همین حین خبر از امدادرسانی تیم پزشکی ایران و تشکیل گروه‌های امدادی توسط زائران ایرانی به صورت داوطلبانه از منا منتشر می‌شد.


همچنین شاهدان عینی و مسئولان از امدادرسانی گروه‌های پزشکی سعودی شکایت می‌کردند و از ایجاد مانع برای جستوجوی جانباختگان، ممانعت از انتقال زائران مجروح ایرانی به مراکز پزشکی و درمانی، بدرفتاری با مجروحان ایرانی و کندی امدادرسانی توسط رژیم سعودی سخن می‌گفتند.


در ساعت 14:39 دقیقه، نیم ساعت پس از خبر تشکیل ستاد ویژه، اوحدی آمار 43 زائر ایرانی جانباخته و 60 مصدوم را اعلام کرد. حدود نیم ساعت پس از اعلام اوحدی، اسامی 43 جانباخته ایرانی توسط شهسواری مدیر روابط عمومی سازمان حج منتشر شد.


اما ماجرا به اینجا ختم نشد. اوحدی اظهار امیدواری کرد تا یک ساعت آینده آمار نهایی را بدهد. اما امروز (جمعه) اوحدی اعلام کرد تا فردا آمار نهایی اعلام می‌شود زیرا عمق فاجعه بسیار زیاد است.


اوحدی سپس در ساعت 17:10 دقیقه آمار کل کشته‌ها تا آن لحظه را بیش از 1000 نفر اعلام کرد و گفت: بیش از 2000 هزار نفر مجروح شده‌اند.


کمتر از یک‌ساعت از اعلام 43 زائر ایرانی جاباخته نگذشته بود که اعلام شد شمار کسته‌های ایرانی به 95 نفر رسید.


پس از آن حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر، سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگوی زنده تلفنی در صداوسیما با اشاره به این مطلب که سعودی ها هنوز نتوانسته‌اند جنازه‌ها را از محل وقوع حادثه خارج کنند، گفت: تمام بیمارستان ها را مورد بررسی‌قرار داده‌ایم تا حجاجمان را پیدا کنیم و از وضعیت آنها با خبر شویم.


قاضی عسکر تصریح کرد: سعودی ها حتی اجازه نمی‌دهند که نیروهای ما در صحنه حاضر شوند و مجروحان ما را شناسایی کنند و ما نمی‌دانیم این چه شیوه خدمت رسانی است.


در ساعت 19:13 دقیقه اوحدی آخرین آمار را 1200 کشته اعلام کرد و گفت: تعداد کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه به بیش از 3200 نفر رسیده است.


در این میان افراد برجسته کشور اعم از علما، مراجع تقلید، سران لشگری و کشوری با صدور پیام‌های تسلیت خواستار تسریع در روند امدادرسانی و پیگیری مجدانه دولت جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حق و تامین امنیت زائران ایرانی بیت‌الله الحرام شدند و تمام مسئولان به بی‌کفایتی رژیم سعودی در اداره حج تمتع امسال تاکید کردند.


در این زمینه مقام معظم رهبری پیامی را صادر کردند و با بیان اینکه دولت سعودی باید مسئولیت سنگین این فاجعه را به عهده بگیرد، سه روز عزای عمومی اعلام کردند.


رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام این خبر که تعداد کل کشته‌ها از 1300 نفر گذشته است، گفت: از این تعداد 125 نفر زائران ایرانی بوده‌اند.


سپس رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه 70 زائر ایرانی به دلیل کوفتگی و گرمازدگی بستری هستند، گفت: هم‌اکنون 2 زائر ایرانی در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند که سعودی‌ها اجازه انتقال آنها را به مراکز درمانی ایران را نمی‌دهند.


در پایان رئیس سازمان حج و زیارت از مجهول‌الهویه بودن 6 زائر جانباخته ایرانی خبر داد و گفت: آمار نهایی امشب (پنج‌شنبه) سازمان حج و زیارت 131 جانباخته ایرانی در حادثه منا است و این آمار امشب(پنج‌شنبه) افزایش نمی‌یابد.


از ابتدای صبح امروز اوحدی اعلام کرد که پیکرهای جان باختگان ایرانی فاجعه مرگبار منا اوایل هفته آینده به کشور بازگردانده می‌شود و هم‌اکنون شناسایی پیکرها در سردخانه‌ها ادامه دارد.


اوحدی اظهار داشت: هم‌اکنون 4 کمیته جستوجو در سردخانه‌ها و بیمارستان‌های سعودی در تلاشند تا زائران ایرانی جانباخته را پیدا کنند و دیگر هیچ جنازه‌ای روی زمین نمانده و تمام اجساد به سردخانه‌ها منتقل شده است.


امروز حاجیان دوباره برای رمی جمرات می‌روند و فردا بعد از نماز ظهر و عصر به مکه مکرمه برای انجام آخرین مناسک حج باز می‌گردند.


این درحالی است که منابع عربی در 24 ساعت گذشته آمارهای ضد و نقیض زیادی را صادر می‌کردند که بنا به گفته سعید اوحدی این آمار خیلی قابل استناد نیست.


سعید اوحدی همچنین در گفت‌وگو با صداوسیما گفت: تا ساعت 5 بعد از ظهر روز گذشته برای رسیدن به وضعیت جان‌باختگان و حادثه‌دیدگان تلاش کردیم که بر اساس آخرین آمار، 131 زائر ایرانی جان خود را از دست دادند.


وی با بیان اینکه 60 نفر مجروح دیشب شناسایی شدند و امروز نیز 25 مجروح دیگر در بیمارستان‌ها مورد شناسایی قرار گرفتند،‌ تصریح کرد: با مجوزی که اوایل صبح گرفتیم، 4 گروه برای بررسی میدانی جستجوی زائران ایرانی در بیمارستان‌ها و مراکزی که مجروحان منتقل شدند، راه‌اندازی کردیم و امیدواریم آمار دقیقتری را در این زمینه اعلام کنیم.


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در حال جمع‌آوری آمار مفقودین هستیم، اضافه کرد: اختیار مدیریت از دست سعودی‌ها خارج شده است و آنها آمار درستی نمی‌دهند، همچنین برخی از مجروحان به بیمارستان‌های ریاض منتقل کردند و در این بین آشفتگی مدیریتی زیادی از سوی سعودی‌ها دیده می‌شود.


اوحدی با بیان اینکه با دستوری که دادند دوشنبه برای انتقال اجساد اقدام می‌کنیم و با همان پرواز هم خانواده‌‌های قربانیان به ایران برمی‌گردند، گفت: فضای مصیب‌باری در منا حاکم است.


وی با بیان اینکه هنوز از دو خبرنگار مفقود شده نداریم، یادآور شد: تعداد مصدومان امروز با این جستجوی میدانی مشخص می‌شود.


رئیس سازمان حج وزیارت نیز با بیان اینکه آخرین جان‌باختگان ایرانی 131 نفر است، عنوان کرد: این آمار تا ساعت 5 بعدازظهر دیروز بود و در آن حال و هوا، زائران مظلومی که زیر دست‌وپا بودند کمک می‌خواستند؛ از طرفی دمای هوا 52 درجه است و وضعیت بسیار آشفته‌ای برای مدیریت این اوضاع وجود دارد.


اوحدی با بیان اینکه تا پایان ساعات دیشب مشغول جمع‌آوری اجساد بودیم، گفت: متأسفانه آنها از نیروهای جوان و بی‌تجربه استفاده کردند در حالیکه مسیر حج، همه‌ساله مشخص بوده است.


وی خاطرنشان کرد: امروز زائران برای رمی دوم عازم جمرات شدند.


سخنگوی سازمان حج و زیارت نیز آخرین تعداد کشته‌شدگان ایرانی را تا این لحظه همان ۱۳۱ نفر دانست و گفت: تعداد مفقودین هنوز مشخص نیست و پس از اتمام بررسی‌ها، آمار نهایی مفقودین، مجروحان و کشته‌شدگان به طور دقیق مشخص و اعلام می‌شود.


حجت‌الاسلام شهسواری با اشاره به اینکه چهار کمیته برای بررسی وضعیت حادثه روز گذشته منا تشکیل شده است، گفت: این کمیته متشکل از نماینده وزارت حج عربستان، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری است که بررسی‌های لازم برای پیگیری آخرین وضعیت کشته‌شدگان و مجروحان و مفقودین انجام خواهد شد.


به گفته شهسواری، وزارت خارجه نیز در حال پیگیری حادثه روز گذشته منا است.


سخنگوی سازمان حج و مدیر روابط عمومی این سازمان، گفت: همچنان پیگیری‌ها برای زائران ایرانی که کشته و یا مفقود شده‌اند، ادامه دارد و بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها در حال بررسی هستند.


بنا بر این گزارش، سازمان حج و زیارت آخرین لیست ۱۳۱  جان باخته حادثه جمرات را تا صبح امروز  اعلام کرد. در این فهرست هویت ۱۰ نفر از جان باختگان نا مشخص است. 
اسامی جان باختگان به شرح زیر است:
      نام            نام خانوادگی               کاروان
۱    محمد نوری         استادی                   ۱۹۴۰۲
۲    مختار         اکبری                             ۲۴۰۱۶
۳    احمد        ابراهیم زاده                      ۳۶۱۳۰
۴    محمد ابراهیم        احمد آبادی             ۱۹۰۳۳
۵    بلال        اسلامیان                            ۱۰۰۰۳
۶    احمد        اسماعیلی چاوند                 ۲۸۱۵۹
۷    حسن       افشون                             ۱۲۰۱۲
۸    نادعلی       امینی                            ۲۴۰۱۶
۹    حجت       اوشیانی                           ۲۸۱۵۹
۱۰    عبد الله      ایگدری                          ۳۸۰۳۶
۱۱    گل در یار    بازای     
۱۲    علی رضا    باغانی                        ۱۹۲۸۹
۱۳    علی اکبر    باغانی                         ۱۹۲۸۹
۱۴    محمد ابراهیم    باقری                    ۴۰۰۱۱
۱۵    بایرامعلی    بخته                            ۱۰۰۰۳
۱۶    عبد الله    براهویی ژند                     ۳۸۰۳۶
۱۷    علی    برومند     
۱۸    علیرضا    بقایی                              ۱۹۳۷۳
۱۹    محمد ولی    بهلکه                          ۳۸۰۱۷
۲۰    یگن    بی بی مقدم اینچه برون          ۳۸۰۱۷
۲۱    کریم    پور تقی راستگو مقدم            ۲۸۱۵۹
۲۲    فرهاد    پیرزاده                               ۴۸۱۱۳
۲۳    وجیه الله    تقالی                             ۱۷۲۴۸
۲۴    معین    تقوی کویتانی                        ۳۰۰۲۸
۲۵    ابوالقاسم    تورانی     
۲۶    اسماعیل    جعفری                           ۲۴۰۱۰
۲۷    حسین    جعفری                              ۴۰۰۱۱
۲۸    سعید    جعفری                                ۱۷۶۶۵
۲۹    سید جلال    جلال زاده                       ۱۹۳۷۲
۳۰    عبد الصمد    جمشید نژاد                     ۲۴۰۱۶
۳۱    رجب علی    جمعه اربانی                   ۱۹۲۸۹
۳۲    علی حسین    چشم دهام                 ۴۰۰۱۱
۳۳    محمد    چوبدار                                  ۳۹۰۰۹
۳۴    علی اکبر    حسینی                          ۱۹۲۸۹
۳۵    حسین    حیاتی                                 ۲۴۰۳۷
۳۶    قیصر علی    حیدری     
۳۷    عبد الصمد    خانی                              ۱۹۰۳۳
۳۸    خدیجه    خرمایی                               ۳۸۰۳۶
۳۹    شکرالله    خشخویی                            ۱۳۰۷۷
۴۰    محمد    خندان                                    ۲۴۰۳۷
۴۱    غلام رضا    خورسند                              ۲۸۱۵۹
۴۲    محمد سعید    دانش طلب                      ۱۹۳۷۳
۴۳    یکن    دردی لکه                                  ۳۸۰۱۷
۴۴    علی اکبر    دلیر                                   ۳۹۰۰۹
۴۵    مالک    دهقان خیاوی                            ۱۰۰۰۳
۴۶    علی اکبر    ذبیح زاده پاشا                      ۳۰۰۲۸
۴۷    عبد الله    رادپور                                     ۱۲۰۱۲
۴۸    علی    رازانی                                      ۲۹۰۱۲
۴۹    محمد    راکعی                                    ۲۴۰۱۹
۵۰    علی    رجبی محمد آباد                         ۱۹۲۸۹
۵۱    عبدالقادر    رحکن رودی     
۵۲    قاسم    رحمانی                                  ۲۴۰۳۷
۵۳    قنبر    رحمانی تولی                             ۳۹۰۱۰
۵۴    عبد الستار    رحمکن سوری     
۵۵    سید احمد    رحیمی                             ۴۰۰۱۱
۵۶    محمد حسین    رمضانی سیاه خلکی        ۲۸۱۵۹
۵۷    سید مرتضی    رییس زاده                      ۱۳۰۷۷
۵۸    قربانعلی    سالاری                               ۳۰۰۲۸
۵۹    حسین    سبور ابراهیمی                        ۱۹۳۷۳
۶۰    حسین    سبیانی                                 ۳۹۰۱۰
۶۱    محمد مهدی    سلحشور                        ۳۰۰۲۸
۶۲    حسن    سلیمانی درچه                          ۱۳۰۷۷
۶۳    محمد رضا    سلیمانیان درچه                    ۱۹۰۲۹
۶۴    شهریار    شادمندخانه                             ۱۹۳۷۳
۶۵    غلامعلی    شاهین                                ۱۹۰۲۹
۶۶    عباسعلی    شکری                                ۴۰۰۱۱
۶۷    علی اکبر    شهرآباد                               ۱۹۰۲۹
۶۸    عبد الستار    شینور نصاری                       ۲۰۳۰۶
۶۹    ابراهیم    صادقی واسکسی                    ۳۰۲۷۸
۷۰    غلامرضا    طاهری                                  ۴۰۰۱۱
۷۱    رضا    عارف خانی                                   ۱۹۰۳۳
۷۲    احمد    عباسی                                      ۱۹۲۸۹
۷۳    حسین علی    عباسی                            ۴۰۰۱۱
۷۴    جمشید    علم جو                                  ۲۸۱۵۹
۷۵    فرامرز    غلامی                                      ۴۰۰۱۱
۷۶    غلامرضا    غلامی                                   ۱۹۳۷۳
۷۷    محسن    غلامی     
۷۸    ابراهیم    فخری                                      ۲۸۱۵۹
۷۹    محمد اسماعیل    فخری                           ۱۹۰۳۳
۸۰    محمد علی    فرخاری                              ۱۹۰۳۳
۸۱    حسین    فرخی                                      ۴۰۰۱۱
۸۲    محمد رضا    فروزان                                   ۳۰۲۷۸
۸۳    غلامعباس    قادی     
۸۴    هدایت    قاسمی شورابی     
۸۵    علی اکبر    قدم گاهی                             ۱۹۰۳۳
۸۶    درسن تقان    قزل                                   ۳۸۰۱۷
۸۷    کاری بای    کاری بای                                ۳۸۰۱۷
۸۸    اقا محمد    کره ش                                   ۳۸۰۰۲
۸۹    ابراهیم    کریم پور چمچالی                        ۲۸۱۵۹
۹۰    رضا    کریمی قلعه بابا خانی                       ۱۷۲۴۸
۹۱    احمد    کفاش                                          ۱۳۰۷۷
۹۲    علی اکبر    کلاته                                      ۱۷۲۴۸
۹۳    حسن    گلشنی                                      ۱۳۰۵۳
۹۴    اسماعیل    گندابی                                  ۱۹۰۳۳
۹۵    عباس    گودرزی                                      ۲۹۰۱۳
۹۶    احمد    لطفی     
۹۷    عباس    لطفی                                        ۲۴۰۱۰
۹۸    محمد ظاهر    ماروسی                              ۱۹۰۳۳
۹۹         مجهول الهویه     
۱۰۰         مجهول الهویه     
۱۰۱         مجهول الهویه     
۱۰۲         مجهول الهویه     
۱۰۳         مجهول الهویه     
۱۰۴         مجهول الهویه                                    ۳۸۰۱۷
۱۰۵         مجهول الهویه     
۱۰۶         مجهول الهویه     
۱۰۷         مجهول الهویه     
۱۰۸         مجهول الهویه     
۱۰۹    حسین    محمدی                                  ۲۴۰۱۶
۱۱۰    ابراهیم    محمدی                                  ۱۹۰۳۳
۱۱۱    غلام رضا    محمودی                               ۴۰۰۱۱
۱۱۲    نور محمد    مختوم نژاد                             ۳۸۰۱۷
۱۱۳    عزت الله    مرادی                                   ۲۸۱۵۹
۱۱۴    عبد الستار    ممکن رود     
۱۱۵    نعمت الله    منصوری                              ۲۴۰۳۷
۱۱۶    مصطفی    موسوی                               ۲۹۰۱۲
۱۱۷    داوود    موسوی                                     ۱۷۷۷۵
۱۱۸    علی اصغر    مهرآبادی                            ۱۹۲۸۹
۱۱۹    ابراهیم    میان آبادی                              ۱۹۳۸۹
۱۲۰    حسین    میر مرتضوی     
۱۲۱    علی حسین    میرترابی     
۱۲۲    هادی    میرزایی                                    ۱۹۳۷۳
۱۲۳    اسکندر    ناصری                                   ۲۴۰۱۶
۱۲۴    اسماعیل    نجفی                                  ۲۱۰۱۱
۱۲۵    مرادعلی    نصر اللهی                             ۲۹۰۱۳
۱۲۶    علی رضا    نظربرومند                               ۲۴۰۳۷
۱۲۷    رجب    نعمتی                                         ۲۴۰۳۷
۱۲۸    جواد    نمازی مکی                                   ۱۹۰۲۹
۱۲۹    فراحم    نوری نوران                                   ۱۰۰۰۳
۱۳۰    علی محمد    یحیی پور                              ۲۸۱۵۹
۱۳۱    ابوبکر    یوسفی                                       ۱۲۰۱۲
 

انتهای خبر/



برچسب ها :

حادثه مناحجاج ایرانیآمار کشته هاعربستانرئیس سازمان حج و زیارت

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان