سرخط خبرها :
چهارشنبه 19 آبان 1395 / 14:52|کد خبر : 1183|گروه : اجتماعی

یادداشت اختصاصی/

تلاقی اسم های غربی در بین کردستانی ها/ حسرت صدا زدن نوه ام به دلم مانده است

تلاقی اسم های غربی در بین کردستانی ها/ حسرت صدا زدن نوه ام به دلم مانده است

از دیدگاه من انسان می بایست از معنی اسم به دنبال خود بگردد چون ستون تمام عقاید هر انسان به اسم و هویت او بر می گردد و این اسم گاهی به وسعت آسمان اوجت می دهد و گاهی به کوچکی موری به زمینت می زند و این وسعت و کوچک بودن را اولیا به فرزندان می دهند.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، می گویند اسم من شایسته وجود من و هویت من است. من ساخته ی اسم خویش هستم چرا که در تمام هستی ام کوشیدم تا آنچه که لایق صدا زدنم بود به تصویر بکشانم. همیشه با خود اندیشیدم که آیا اگر اسمم بی معنی بود الان من باید چگونه آدمی بودم. 


افتخار می کنم که به زبان آوردن اسمم، خودم و مخاطبم را به وجد می آورد، معنی تمام نشدنی اسمم هرگز نگذاشت یادم در دل کسی خاموش گیرد، اسمم را صدا می زنند و من با هر بار مشتاق تکرار می شدم. 


اسم بی آلایشم برای معرفی ام کافی بود زیرا همان یک کلمه تمام شخصیتم را برای اطرافیانم بیان می کرد، همان یک کلمه چنان ابهتی به من عطا کرد که از اعتماد به نفسم به چه جاهایی که نرسیدم. 


گاهی فکر می کنم آنان که اسمشان خالی از معنی است چگونه خود را می یابند آنها حتی برای خودشان نیز گم شده ای بیش نیستند. من محتاج ارتباطم و چه بسا شروع هر ارتباطی از صدا زدن اسم جرقه می گیرد اسم جرقه می گیرد اسم به زندگی بشریت روح می بخشد و لطافت روح را معنی اسم، اثر بخشید.


 از دیدگاه من انسان می بایست از معنی اسم به دنبال خود بگردد چون ستون تمام عقاید هر انسان به اسم و هویت او بر می گردد و این اسم گاهی به وسعت آسمان اوجت می دهد و گاهی به کوچکی موری به زمینت می زند و این وسعت و کوچک بودن را اولیا به فرزندان می دهند و چه زیباست که ارث پدر و مادر به فرزند نشانی و پلاکی به کاملی یک اسم از تبار پاکی و صداقت به وجود نوزادی از جنس فرشتگان آسمان ببخشند.


در یک الی دو دهه گذشته شاید انتخاب اسم یک نوزاد تازه به دنیا آمده به یکی از معضلات خانواده ها به شمار می آمد و گاهی به دعواهای خانوادگی ختم می شد یا نه حرف بزرگ خانواده حجت بود و اسمی که آنها می گفتند روی فرزندان گذاشته می شد اما خالی از لطف هم نگفته باشیم اسم های آنان همه دارای معنی خاص و برگرفته از اسم انبیاء و اصحابه پیامبر بود.


اعتقادات مذهبی و اجتماعی خانواده ها واقعا در انتخاب اسم و هویت نوزادان در این برهه ی زمانی یکی از وجهات مهم به شمار می آید و گاهاً مشاهده می کنیم که این امر تاثیر بسزایی در نام گذاری کودکان دارد.


متاسفانه در این عرصه زمانی که مورد تهاجم فرهنگی دشمن  و جنگ نرم قرار گرفته ایم بسیاری از اسم های کودکان شهر ما بر اساس سریال های ماهواره ای می باشد و به طور کلی می توان گفت که اسم های ترکی و غربی در بین کردستانی ها جا خوش کرده است.


طبق آمار و ارقام، رسانه ملی چون شخصیت فیلم و سریال ها، الگوهای مناسبی برای نامگذاری کودکان به شمار می آیند و گاه یک خانواده برای اسم کودک خود از اسم شخصیت های تلویزیونی بهره می گیرند.


با توجه به این تاثیرگذاری بالا انتظار می رود مسئولان ذیربط در صدا و سیما و عواملی که اقدام به تهیه فیلم و سریال می کنند بیایند و روی این تحلیلها کار کنند و تصمیماتشان را هدفمند کنند و اگر لازم است در برخی تصمیمات بازنگری کنند.


حسرت صدا زدن نوه ام به دلم مانده است


اگر این روزا با پدربزرگ ها و مادربزرگان شهرمان چند دقیقه ای بنشینیم و در گفتگویی دوستانه اسم نوه هایشان را از آنها بپرسیم زبانشان لنگ می شود با هزار بدبختی چند کلمه ای را کنار هم می گذارند و آخر سر هم اسم واقعی نوه خود را نمی توانند بیان کنند و می گویند: « حسرت صدا زدن نوه هایمان به دلمان مانده است.»

 پدیده اسم‌های خاص و بی‌همتا تا آنجا پیش رفته که برای تکرار بعضی از نام‌ها باید حداقل لیسانس داشته باشیم! بماند که با همین مدرک هم اگر تا سه هفته فکر کنید نمی‌توانید معنی آن اسم‌ها را حدس بزنید.


حالا سوال اینجاست که واقعا تک و خاص بودن بعضی اسم‌ها به غلط تلفظ کردن اسم کودک از سوی مادربزرگ و پدربزرگ و در بیشتر موارد همکلاسی‌های مهدکودک و مدرسه کودک می‌ارزد...؟!


هر پدر و مادری دوست دارد فرزندش نامی نیک داشته باشد و شاید به همین دلیل است که بسیاری از والدین در انتخاب نام حساسیت زیادی به خرج می‌دهند و روزها و ماه‌ها برای انتخاب نام مناسب وقت صرف می‌کنند و انتظار می رود آنها در این امر به خوبی نقش ایفا کنند.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

اسمکودکنوزادهویتپلاکنشانهاسم منهویت مناسم کودکاسم نوزادمادربزرگپدرپزرگسریالفیلم

نظرات کاربران :

ف.س. [چهارشنبه 19 آبان 1395 | 16:13] پاسخ

واقعا موافقم تازگی معنی اسم هر کودکی رو میپرسی,پدر و مادرش هم نمی دونن و برای اینکه پاسخی داده باشند میگویند نام پیامبری از بنی اسراییل است.حیف این همه نام ایرانی و کردی زیبا نیست.؟ مادر بزرگی میگفت اسم نوهام پونزه!!با کمی تامل فهمیدم پانیذ.

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان