سرخط خبرها :
یکشنبه 10 مرداد 1395 / 11:47|کد خبر : 887|گروه : اجتماعی

نقدی بر همایش موسیقی محلی منطقه غرب کشور در سقز/

جای هنرمندان محلی در همایش موسیقی کوردی خالی بود

جای هنرمندان محلی در همایش موسیقی کوردی خالی بود

حضور شبکه سحر مهاباد، سیمای کردستان و اصحاب رسانه نشان داد که فرهنگ موسیقی کوردی دارای غنای بسیار زیادی است با این تفاسیر اما باز شاهد آن بودیم که متولیان این برنامه و مدیریت اجرایی این همایش دارای نواقص زیادی بود که نمی توان آنها را نادیده گرفت.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، اولین همایش موسیقی محلی منطقه غرب کشور چندی پیش در دانشکده فنی مهندسی شهرستان سقز برگزار شد.

 واقعا باید به متولیان این همایش که در دو شب در فضای باز انجام گرفت تقدیر و تشکر گفت چرا که مردم فرهنگ دوست و ادب پرور سقز با حضور پر شور و زیاد خود نشان دادند که همیشه حامی هنر و هنرمندان هستند.

حضور گروه های مختلف از سنندج، سرپل ذهاب، اشنویه، بوکان، کرمانشاه و سقز برای اولین بار خود مثال زدنی بود همچنین حضور استاد صدیق تعریف، دکتر مرادی، دکتر ارشدی، امین گردیگلانی و..... نقطه عطف این همایش باشکوه بود.

حضور شبکه سحر مهاباد، سیمای کردستان و اصحاب رسانه نشان داد که فرهنگ موسیقی کوردی دارای غنای بسیار زیادی است با این تفاسیر اما باز شاهد آن بودیم که متولیان این برنامه و مدیریت اجرایی این همایش دارای نواقص زیادی بود که نمی توان آنها را نادیده گرفت.

 * با اینکه از قبل فراخوان عمومی داده شده بود اما عملاً دیدیم که گروه های نه چندان زیادی مشارکت نکرده بودند و بجای استفاده از ساز های محلی بیشتر از ساز سنتی ایرانی گروه ها بهره جسته بودند و حتی در یک گروه از ساز ویلن که ساز غربی است استفاده شد که جای تعجب داشت!!!

* بجز گروه استاد حسین بهمنی که شب اول همایش برنامه موسیقی محلی اجرا کرد دیگر گروه ها رنگ و بوی موسیقی محلی را اجرا نکردند و فقط اگر هم از ساز "دهل و نرمه نای، تنبور " استفاده کردند برای اینکه به گونه‌ای باشد که نوای موسیقی محلی هم خالی از گروه نوازندگان نباشد در صورتیکه این همایش بیشتر باید در راستای سازهای محلی موسیقی کوردی انجام می گرفت تا اینگونه سازها با آمدن سازهای الکترونیک و غربی به دست فراموشی سپرده نشوند.

* حضور نداشتن هنرمندان موسیقی محلی کوردی در این همایش همچون: استاد عین الدین(سنندج) ، ابراهیم سقزی، حسین والدی(سقز) ، عثمان محمدی (عثمان سور) از بوکان و بسیاری دیگر از هنرمندان نامدار از مهاباد، بانه، سردشت، مریوان، دیواندره، کرمانشاه، قروه، بیجار، سقز و.... بسیار به چشم می‌خورد به گونه ای که حتی از اساتید موسیقی سقز مثل : استادان ؛رسول میرزاپور، علی عابدی،  بهزاد پیامی، علی طاهری،  بهنام طاهری و.... هیچ تقدیر و تشکر نشد بلکه حتی نامی از آنها برده نشد گویا انجمن موسیقی شهرستان سقز با این اسامی آشنایی اصلا نداشت.

*  افرادی بر روی صحنه رفتند و در زمینه موسیقی کوردی اظهار نظر کردند که در زمینه ساز تخصصی خود هنوز تبحر کافی و مناسب را ندارد اما گویا رابطه ها جای ضابطه ها را گرفتند و بیشتر به یک شو تبلیغاتی برای عملکرد شهرداری و برخی از اعضاء شورای شهر تبدیل شده بود.

* شهرداری سقز از یک طرف دچار مشکلات مادی بسیار بزرگی است که طرح های مختلف آن بدلیل کمبود منابع مالی با کندی هرچه تمام تر میگذرد و بطوری که حقوق حداقل دو ماه کارکنان خود را پرداخت نمی کند اما برای این همایش خرج چند ده میلیونی انجام میدهد شاید پیش زمینه انتخابات سال آینده بیشتر مد نظر دولتمردان، شهرداری و اعضاء شورای شهر بود نه همایش موسیقی کوردی چون در حقیقت موسیقی کوردی بجز گروه حسین بهمنی از سنندج  بقیه هنرمندان با اینکه دارای توانایی های منحصر به فرد بودند اما یک نوع موسیقی سنتی را ارائه دادند.

*  با اینکه در برپایی این همایش بیشترین زحمت بر پرسنل زحمتکش شهرداری در باب انتظامات بود و خانواده های محترم بدون هیچ گونه نگرانی مزاحمت و آشوبی آن دو شب را سپری کردند اما عملاً هیچگونه تقدیر و تشکر ساده ای از آنها انجام نگرفت.

*  ضعف مدیر اجرایی این همایش به گونه ای بود که در شب دوم اظهار کرد: که قصد علم کردن نام خود برای انتخابات سال آینده شورای شهر را ندارم گویا این همایش بیشتر به خاطر انتخابات سال بعد انجام گرفته نه بخاطر مردم فرهنگ دوست و هنرپرور سقز و گروه های شرکت کننده موسیقی.

*  در حقیقت این همایش موزیکال و حضور نداشتن اکثر هنرمندان منطقه غرب کشور نشان داد که بهره مادی و سیاسی آن مهمتر از بهره معنوی و دلسوزی برای فرهنگ و ادب و موسیقی کوردی است.

*  امیدواریم که متولیان این گونه برنامه ها بدور و فارغ از هر گونه گرایش حزبی سیاسی، بفکر هرچه باشکوه تر کردن این مراسمات باشند و خود عاملی در دو دسته گی یا چند دسته گی هنرمندان نباشند و مدیر اجرایی قبل از برگزاری این مراسم اگر چنین مراسمی در منطقه انجام گرفته بود به نقاط قوت و ضعف آنها آشنا می شد تا دچار کمترین نقص در برگزاری این مراسم میشد چرا که موسیقی زبان رسمی بین المللی دنیا است نه زبان تعلق خاطر یک گروه یا فرد خاص.

انتهای پیام/ آراس قربانی پور

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

موسیقی کوردیموسیقی محلیهمایش موسیقی در غرب کشوراصحاب رسانهساز محلیهنرمندان سقزی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان