سرخط خبرها :
یکشنبه 25 مهر 1395 / 12:52|کد خبر : 1090|گروه : اجتماعی

نگاهی به پتانسیل ها و مشکلات روستای سرا در سقز

نگاهی به پتانسیل ها و مشکلات روستای سرا در سقز

«سرا» از جمله روستاهای زیبای کردستان و سقز است که قابلیت‌های گردشگری و کشاورزی بسیاری دارد، اما هنوز آن‌چنان که باید از ظرفیت‌های موجود استفاده نشده و مغفول مانده است.

به گزارش گولان سقز، این روستا در 15 کیلومتری مسیر سقز- بوکان و تقریباً وسط این مسیر قرار گرفته است؛ یعنی قرارگرفتن بر نقطه ثقل شاهراه ارتباطی شمالغرب کشور با استان کردستان و جنوب کشور و این مزیت بزرگ و پرظرفیتی برای توسعه این روستا، توسعه گردشگری، کارآفرینی مولد مبتنی بر محصولات کشاورزی و گردشگری و...باشد.

از سوی دیگر سرا روستایی با قدمت زیاد و مردمی بسیار مهمان‌نواز و سختکوش است که از قدیم الایام مرکز مسجد و منبر و فعالیت های فرهنگی بومی بوده است.

درصورت رفع برخی مشکلات موجود و سرمایه گذاری و اقدامات توسعه ای، می‌توان بستر را برای بالفعل شدن ظرفیت‌های اقتصادی و گردشکری و حتی فرهنگی این روستا فراهم کرد.

جهت بررسی مسائل و مشکلات این روستا، همراه جمعی از خبرنگاران شهرستان سقز، سفری به این روستا داشتیم و با برخی از ساکنان، دهیار، اعضای شورا و فعالان فرهنگی به گفتگو پرداختیم.

جمعیت و امکانات روستا

احمد امین پور از اعضای شورای روستا گفت: سرا اکنون حدود 232 خانوار و هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر اهالی آن به شغل کشاورزی، باغداری و دامداری مشغولند و برخی محصولات باغی و سبزیجات و گلخانه ای این روستا منحصربه فرد است و طرفداران زیادی در کردستان و آذربایجان غربی دارد.

وی افزود: این روستا از امکانات و خدمات رفاهی مانند آب، برق، تلفن، مدرسه ابتدایی، گاز خانگی، شرکت تعاونی،مرکز سلامت، مسجد و دهیاری برخوردار است و عملیات طرح هادی آن نیز چند سال قبل ازسوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا شده است. همچنین سرا مرکز دهستان بوده و نمایندگی جهادکشاورزی و پاسگاه انتظامی در روستا مستقر است.

تاریخچه روستا

امین پور در مورد تاریخچه روستا گفت: روستای سرا از روستاهای قدیمی سقز بوده که قبلاً در محلی نزدیک محل فعلی بوده که به سراکهن مشهور بوده و حدود 200 سال پیش ساکنان به محل فعلی آمده و روستایی جدید بنا نموده اند که به لحاظ جغرافیایی دارای وضعیت بهتری بوده است و کاروانسرای بزرگی در آن مستقر بوده و اکثر رهگذاران و تاجران شمالغرب کشور به آن رفت و آمد داشته اند.

وی گفت: این روستا از قدیم الایام محل درس و علم و فرهنگ بوده برای نمونه ماموستا عبدالهادی افخم زاده از علمایان بزرگ جهان اسلام اهل این روستا بوده که دارای ده ها تالیف بزرگ است، پرفسور حسن عباسی فوق تخصص ارتوپد در تهران که دارای شهرتی جهانی است، یا برادران امامی که در زمینه های فرهنگی و ورزشی در شهرستان سقز و استان مطرحند، اهل روستای سرا بوده اند.

این عضو شورای روستا با اشاره به اینکه چندین سال است بحث انتخاب سرا بعنوان مرکز بخش مطرح بوده، خواستار تسریع در راه اندازی بخشداری سرا شد.

کمبود آب

امین پور با بیان اینکه روستا دارای آب لوله کشی است، گفت: مقدار آب در تابستان ها کم است و مجبور به جیره بندی آب می شویم و این خیلی مشکل برای خانواده ها ایجاد می کند که رایزنی ها و پیگیری هایی توسط شورا و دهیاری و بخشداری انجام شده و امیدواریم با همکاری اداره آب و فاضلاب روستایی این مشکل حل شود.

لزوم بازسازی مدرسه روستا و راه اندازی دبیرستان برای 20 روستا

این عضو شورای روستا همچنین با اشاره به اینکه روستا دارای مدرسه ابتدایی و پایه اول دبیرستان می باشد، گفت: ساختمان مدرسه ابتدایی فرسوده است و لازمست نوسازی و بازسازی شود.

وی ادامه داد: سرا مرکز دهستان است و 15- 20 روستای دیگر به این محل رفت و آمد دارند، که در حال حاضر مجبورند بچه های خود را در دوره دبیرستان به شهر بفرستند، اگر در روستای سرا مدرسه شبانه روزی دایر نمایند مشکل حدود 20 روستا حل می شود و از همینجا از شورای آموزش و پرورش و مدیریت این اداره درخواست داریم که این مساله را مورد بررسی قرار داده و در صورت امکان، مشکل را حل نمایند.

توجه به عمران روستایی/ چهاربانده نمودن مسیر سقز- بوکان در محدوده روستا

مصطفی حسن زاده دهیار روستا هم ضرورت توجه به عمران روستایی، احداث مراکز تفریحی و خدماتی، پیاده روسازی را یادآور و گفت: افزایش اعتبارات عمرانی برای دهیاری ها ضروریست

این ساکن روستای سرا با اشاره به اینکه، سرا نقطه اتصال استان کردستان با آذربایجان غربی بوده و بر روی جاده ای ترانزیتی قرار گرفته، گفت: تصادفات زیادی در این جاده و خصوصاً پیچ نزدیک روستا بوجود آمده و انتظار ما از مسئولان این است چهاربانده نمودن آن بعنوان قطعه ای از بزرگراه کرمانشاه- میاندواب در اولویت کاری قرار بگیرد تا شاهد حوادث ناگوار در این محدوده نباشیم.

حسن زاده همچنین ضرورت احداث پل زیرگذر را در روستای سرا یادآور و گفت: احداث این پل برای عبور مردم و دام های روستا و جلوگیری از خطرات عبور از جاده اصلی سقز- بوکان موردنیاز است.

ایستگاه های آتش نشانی سیار برای مقابله با آتش سوزی مراتع راه اندازی شود

وی همچنین به مشکل آتش گرفتن مرتع اشاره و گفت: متولی پیشگیری و نیز مقابله با این موضوع مشخص نیست، آتش گرفتن مرتع ضربات زیادی به محیط زیست می زند، لذا برای حل این مشکل ایجاد ایستگاه های سیار آتش نشانی با محوریت سرا، اقدامات بیشتر فرهنگی و اطلاع رسانی و آموزشی با همکاری منابع طبیعی و شوراها و دهیاران روستاها ضروریست.

وی در مورد وجود بوستان و پارک کودک در روستا گفت: پارک کودک وجود دارد، اما امکانات آن کم و فرسوده شده، که در تلاشیم بتوانیم اعتباراتی برای نوسازی و توسعه آن جذب کنیم، زیرا این مساله موردنیاز کودکان روستایی برای تفریح و سرگرمی، می باشد.

تجهیز مرکز سلامت و راه اندازی 115

حسن زاده ضرورت دسترسی به امکانات و خدمات مناسب بهداشتی روستائیان را تشریح و گفت: با توجه به طرح سلامت و اجرای طرح پزشک خانواده، تجهیز مرکز سلامت دهستان سرا خصوصاً دندانپزشکی و داروخانه آن ضروری و موردنیاز می باشد.

احمد امین پور هم راه اندازی مرکز فوریت های پزشکی را در سرا مهم می داند و گفت: تصادفات در این مسیر زیاد بوده و نیاز به رسیدگی فوری دارد، ساختمان هم برای راه اندازی مرکز فوریت ها تهیه شده، لذا تسریع در استقرار 115 ضروریست.

آثار و بناهای تاریخی

سلیمان سپی مسئول کانون فرهنگی- هنری حکمت سرا در مورد آثار و بناهای تاریخی روستا گفت: روستای سرا دارای مسجد، حمام و پل قدیمی با سابقه 150 تا 200 سال پیش می باشد.

وی افزود: مسجد قدیمی جزو آثار ثبت شده توسط میراث فرهنگی می باشد، که نیاز به نوسازی و ترمیم دارد، اگر چه کارهایی نظیر ایزوگام بالای مسجد انجام شده، اما میراث فرهنگی بعلت کمبود اعتبار تاکنون نتوانسته بصورت مناسبی این کار را انجام دهد.

سپی گفت: پل قدیمی سرا توسط استاد و معمار مشهور عبداله کلاه سور ساخته شده است.

وضعیت نگران کننده حمام قدیمی روستا

برای مشاهده وضعیت مسجد و حمام تاریخی به محل رفتیم، که وضعیت آنها، مخصوصاً حمام نگران کننده است، یکی از زنان روستا محل حمام را به ما نشان می دهد، حمامی که متاسفانه در زیر خاک مدفون شده و اگر مطالعه و اقدامات فوری برای احیا و خاکبرداری آن انجام نگیرد، دیگر اثری از این حمام قدیمی باقی نخواهد ماند.

فعالیت های فرهنگی، هنری و قرآنی

سلیمان سپی مسئول کانون فرهنگی- هنری حکمت سرا گفت: کتابخانه های عمومی و مسجد روستا فعالیت دارد، کلاس های آموزش قرآن کریم، زبان و طراحی توسط کانون قرآن و حکت مسجد برگزار می شود که لازمست ضمن تشکر از حمایت های ادارات مربوطه همچون ارشاد، تبلیغات اسلامی و کمیته امداد و امام جماعت روستا، این فعالیت ها گسترش یابند. در طول سال هم برخی نمایشگاه های نقاشی توسط هنرمندان در این روستا برگزار می شود.

توضیحات بخشدار مرکزی سقز

بخشدار مرکزی سقز، با اشاره به توانمندی های بخش سرا، گفت: تلاش ما بر توسعه این روستا و حل مشکلات آن بوده است و این رویکرد با جدیت ادامه دارد.

سامان عرفانی گفت: کار لکه گیری اسفالت معابر و خیابان های داخل روستا با اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال انجام شده و در حد امکان نیز از سایر فعالیت ها حمایت شده است.

وی در مورد مشکل کمبود آب روستا گفت: مجتمع آبرسانی باغلوچه در این دهستان در حال انجام بوده که با بهره برداری از آن مشکل تامین آب سرا در تابستان نیز حل می شود.

وی در مورد احداث زیرگذر نیز گفت: این پروژه در قالب طرح بزرگراه کرمانشاه- میاندواب انجام می شود و ما پیگیر هستیم که در اولویت کاری قرار بگیرد.
 گزارش: فردین مصطفایی /کردپرس

انتهای خبر/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

روستای سراشاهراه ارتباطیاستان کردستانگردشگریکشاورزیفردین مصطفایی

نظرات کاربران :

سپی [دوشنبه 29 آذر 1395 | 23:03] پاسخ

سلام و خسته نباشید از زحمات شما سپاس گذاریم امید واریم که مشکلات را به گوش مسئولین برسانید تا شاید انشالا حل شوند.

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان