سرخط خبرها :
یکشنبه 25 مهر 1395 / 12:19|کد خبر : 1089|گروه : اجتماعی

سازمان برنامه و بودجه کردستان:

مشارکت کردستانی ها در سرشماری از میانگین کشوری آن بیشتر است

مشارکت کردستانی ها در سرشماری از میانگین کشوری آن بیشتر است

سازمان برنامه و بودجه استان کردستان گفت: مشارکت مردم استان در مرحله اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن 1395 از میانگین کشور آن بیشتر است.

به گزارش گولان سقز، بهرام نصراللهی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین کشور مشارکت در مرحله اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن 1395 در مجموع 22 درصد بوده و این میزان در کردستان 29 درصد است.

وی اضافه کرد: از لحاظ خانوار هم کردستان دارای رتبه نهم کشوری بوده و تا دیروز حدود 16 هزار خانوار کردستانی در سرشماری اینترنتی مشارکت کرده اند.

وی اظهار کرد: هیچ مقام و مرجعی حتی مراجع قضایی حق دسترسی به آمارهای شخصی شهروندان را ندارند و آمارها محرمانه است.

نصراللهی زاده گفت: در سرشماری از درآمد شهروندان سوال نمی شود و مردم به ما اعتماد کنند و نگران ارتباط سرشماری به یارانه نباشند، چون هیچگونه ارتباطی با هم ندارند.

وی اضافه کرد: مشارکت کلان مردم کردستان در سرشماری اینترنتی نشانه درک، درایت، مدرن بودن و مترقی بودن مردم فهیم این استان است.
وی با اشاره تفاوت برگزاری سرشماری نفوس و مسکن امسال با سرشماری های گذشته افزود: از مزایای مهم سرشماری اینترنتی توجه جدی به موضوع محیط زیست و پرهیز از اتلاف فراوان کاغذ است.

**برنامه ریزی باید مبتنی بر اطلاعات دقیق و موثق باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان گفت: توسعه فقط ساختمان و جاده نیست بلکه فرایندهای کلان اجتماعی و فرهنگی را نیز شامل می شود بنابراین سواد، آموزش، بهداشت، مهاجرت، اشتغال، سن جامعه، مسکن و دیگر سیاستها نیاز به شناخت و اطلاعات دقیق دارد.

نصراللهی زاده افزود: هرچه آمارها موثق تر باشد منابع عادلانه تر توزیع خواهد شد و این خود نماد توسعه است.

وی اضافه کرد: مسئولیت حقوقی آمارگیری بر عهده سازمان برنامه و بودجه است اما صداوسیمای مرکز کردستان، مخابرات، آموزش و پرورش، فرمانداران محترم، بخشداران و دهیاران، رسانه ها، علوم پزشکی و بسیاری دستگاه های دیگر برای این اقدام ملی سنگ تمام گذاشتند.

وی اظهار کرد: سرمایه فقط پول نیست، اعتماد مردم، مشارکت مردم و روحیه همدلی خود سرمایه کلانی است.

وی افزود: شهرستان سروآباد از هدف گذاری ملی پیش افتاده است و با مشارکت بیش از 50درصدی در استان رتبه اول را دارد و شهرستان های بانه و دیواندره رتبه دوم و سوم را در مشارکت دارند.

نصراللهی زاده گفت: سنندج، کامیاران و دهگلان سه شهرستان آخر استان هستند و مشارکت روستاییان استان در سرشماری اینترنتی بیشتر از شهرنشینان بوده و این بیانگر ضریب نفوذ مناسب اینترنت است.

وی از مردم استان خواست در زمان باقیمانده در سرشماری اینترنتی ثبت نام کنند و به خواسته این خدمتگزاران خود اعتماد کنند.

مرحله اول هشتمین دوره سرشماری عمومی نفوس و مسکن (1395) از چهارم مهر آغاز و به مدت 20 روز ادامه داشته و مرحله دوم نیز از 25 مهر تا 25 آبان برگزار می شود.

نخستین سرشماری ایران در سال 1335 برگزار و از همان سال به صورت 10 ساله و دوره های هفتم در 1390 و هشتم در 1395 به صورت پنج ساله برنامه ریزی شد و دولت تدبیر و امید به منظور کاربردی کردن این اطلاعات با استانداردهای بین المللی مصوبه اجرای 10 ساله آن را مجددا اجرایی کرد تا نهمین دوره سرشماری به 1405 موکول شد.

استان کردستان با 29 هزار و 137 کیلومتر مربع طبق سرشماری سال 1390 با 402 هزار و 354 خانوار دارای یک میلیون و 493 هزار و 645 نفر بوده و از شمال به استان آذربایجان غربی و قسمتی از زنجان، از جنوب کرمانشاه و شرق به همدان و از غرب با کشور عراق همسایه است.

استان کردستان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1390 دارای 10 شهرستان، 29شهر، 31بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه بوده است. 

بانه، بیجار، دهگلان، دیواندره، سروآباد، سقز، سنندج، قروه، کامیاران و مریوان از شهرستان های استان کردستان بوده و بر پایه آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن جمعیت این استان شامل 66 درصد ساکن در شهر و 34 درصد نیز ساکن در روستاها هستند.

انتهای خبر/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

مشارکتکردستانسرشماریبرنامه و بودجهنفوس و مسکنبهرام نصراللهی زاده

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان