سرخط خبرها :
چهارشنبه 14 مهر 1395 / 11:15|کد خبر : 1068|گروه : اجتماعی

مقاله اختصاصی/

زشتی ها و زیبایی های اینترنت

زشتی ها و زیبایی های اینترنت

امروزه گوشی داشتن به یک فرهنگ عامه بین اعضای خانواده تبدیل شده است بطوریکه حتی بعضی از سرپرستان خانواده ها که از لحاظ مالی به دلیل فقر معیشتی توانایی خرید چنین گوشی هایی را برای فرزندان خود ندارند اما به دلیل چشم و هم چشمی و اینکه فرزندش احساس کمبود حقارت نکند مجبور می شوند خود را زیر بار سنگین تری قرار دهند تا نیاز فرزندانشان را بر آورده کرده باشند.

به گزارش گولان سقز، تاریخچه اینترنت به دهه شصت میلادی بر میگردد،وقتی که روسیه(شوروی سابق)موشکی به نام اسپونیک رابه فضا پرتاب کرد. تا قدرت و توان خود را نسبت به شبکه های ارتباطی آمریکا نشان دهد و بعداً توسط موشکهای بالستیک و دور برد خود آنها را از بین ببرد.

در همین راستا آمریکایی ها نیز بیکار ننشستند و مؤسسه پروژه های تحقیقی پیشرفته ارپا "Arpa " را تاسیس کردند. هدف آنها این بود تا بتوانند از طریق خطوط تلفنی، کامپیوتر ها را به همدیگر مرتبط سازند بطوریکه چندین کاربر بتواند از یک خط ارتباطی مشترک استفاده کنند و روسها را ناکام بگذارند.

 یکی از افرادی که سهم بسیار عمده ای در شکل گیری اینترنت داشت آقای پل باران " Paulbaran " آمریکایی است که در دوران جنگ سرد زندگی می کرد.

 آقای باران"Baran " تشکیل و تکامل اینترنت را به ساخت یک کلیسا تشبیه کرد و معتقد بود طی سالهای اخیر هر کس سنگی به پایه ها و سنگ های قبلی بنا، اضافه کند شاهد پیشرفت های بیشتری در اینترنت خواهیم شد چرا که انجام و رسیدن به هر کاری وابسته به کارهای است که در گذشته صورت گرفته است. و این مرهون زحمات همه افراد جامعه بشری است که در این راستا گام های مثبتی را بر داشته اند، تاریخ تولد اینترنت به طور رسمی اول سپتامبر سال 1969. اعلام شده است.

از اوایل دهه نود "90" رشد اینترنت سیر صعودی پیدا کرد که عامل اصلی آن ابزار جستجویی مانند "Gopher" و "Archie " بود، بعد از آن نرم افزار موزاییک " Mosaic " نخستین مرورگر وب گرافیکی بود که توسط دانشجویان آمریکایی به وجود آمد. بطوری که بعد از آن صفحات وب بیشتری هر روز متولد شدند و ارتباط میلیونها انسان را به همدیگر انتقال میدادند، پست های الکترونیکی پیامها را از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر با سرعت به پرواز در می آوردند و به دست مخاطبان خود می رساندند.

 به راستی که اینترنت یکی از بزرگترین شگفتی های قرن را به وجود آورد و جهان را متحول خود نمود. به طوری که در تمام زمینه ها این پیشرفت و تکامل به چشم می خورد و خدمات بسیار زیادی را برای جامعه بشری به ارمغان آورده است. از آن جمله تحول عظیمی را در علم پزشکی ایجاد کرد، بطوریکه اکثر عمل های سخت، بیماری های لاعلاج یا پیوند اعضاء بدن را که در دهه های گذشته دور از انتظار به نظر می رسید امروزه با پیشرفت دانش پزشکی و تکنولوژی این کار به سادگی انجام می پذیرد و باعث شده تا آمار مرگ و میر نسبت به گذشته کاهش پیدا کند.

همچنین نرم افزار های متنوع اینترنت تحول بسیار شگرفی را در زمینه اقتصادی، کشاورزی که با مکانیزه کردن تمام دستگاه ها در صنایع: ماشین سازی، نساجی، پتروشیمی و... ایجاد کرده است که هم از لحاظ کیفیت و کمیت رشد مناسب و شایسته ای را به همراه خود داشته و باعث شده تا صنایع نیروی کار کمتری را به خود اختصاص دهند و در ائتلاف وقت نیز صرف جویی شود.

اینترنت در زمینه هوایی و دریایی نیز توانست این صنعت عظیم را دچار تحول کند تا به خدمات رسانی عمومی تسریع خاصی ببخشد. استفاده از انواع نرم افزارها و نصب دوربین های مدار بسته در داخل شهر، جاده ها و بزرگ راه ها به کنترل ترافیک کمک کرد و باعث شد تا کمتر دچار مشکل ترافیکی و تصادفات رانندگی باشیم.

همچنین اینترنت تحول بسیار بزرگی را در نظام بانکداری بوجود آورد و علاوه بر اینکه از هدر رفتن خرواری از کاغذ جلوگیری کرد بلکه حواله های بانکی و مراسلات در کوتاه ترین زمان شگل گرفت و با الکترونیک کردن نظام بانکی به آن قوت روز افزونی بخشید. تارهای عنکبوتی اینترنت هواشناسی و زمین شناسی را مات و مبهوت خود کرد که با آگاهی و خبر رسانی به موقع از بلا های طبیعی : طوفان های سهمگین، باد و بوران، زمین لرزه و سونامی های دریایی جان بسیاری از انسانها را نجات داده است.

رایانه ها در صنعت هوا و فضا نقش خیره کننده ای را بر عهده دارند و با گرفتن تصاویر توسط فضا پیماها از سایر کرات و سیارات و مخابره آن در زمین به دانشمندان کمک شایانی کرد تا بیشتر در ماورا جهان به تکاپو و کاووش بپردازند تصویر سه بعدی جهان هستی تعجب همگان را به همراه داشت. به راستی این غول خستگی ناپذير حتی در ساخت پروژه های عظیم و طراحی نیروگاه های هسته ای و رآکتور های آب سنگین نقش بسزایی را ایفا کرده و پیشرفت های را به همراه داشته است هر چند که کشورهای آمریکایی و اروپایی در ساخت تسلیحات هسته ای و شیمیایی و بمب ها از آن سواستفاده کردند.

نرم افزارهای اینترنتی در زمینه ورزشی با ساختن توپ های حس گر و دوربین های پیشرفته کمک زیادی به جامعه داوران کردند  تا حق کمتر تیمی یا فردی ضایع شود. اینترنت این نابغه قرن توانست تمام جوامع را فارغ از مرزبندیهای سیاسی و جغرافیایی زیر یک سقف و جهان مشترک خود قرار دهد تا هیچ کس و هیچ کشوری از این قاعده مستثنی نباشد.

 اما همین اینترنت با این همه تحولات شگرف و خدمات پیشرفته که به جوامع انسانی ارائه داده، دارای معایبی نیز می باشد، که یا طراحان و مخترعین کمتر به آن توجه داشته اند یا بخاطر سود زیاد خود و شرکتهای تولید کننده این معایب روز به روز بیشتر می شود.

ساخت انواع گوشی های موبایل و تبلت و نصب و راه اندازی بازیهای کامپیوتری در این جعبه جادویی کوچک خسارت جبران ناپذیری را به جمعیت فعال و جوانان جامعه جهانی وارد کرده است.دسترسی آسان، گسترش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی پیامد های ناگواری را به همراه خود داشته است.

اعتیاد به بازیهای اینترنتی و نشستن بیش از حد پشت کامپیوتر همسان با اعتیاد مواد مخدر است. در گذشته این بازیها: اتاری، سونی، سه گاه و... بودند اما پهنا و سرعت اینترنت در تلفن های همراه نسل جدید و ان لاین بودن آن باعث شد تا کاربران بیشتری را به خود اختصاص دهند. بطور مثال اگر جامعه ایرانی را پیش از این تحول عظیم در نظر بگیریم؛ در دوران گذشته جامعه ایرانی پر از صفا و صمیمیت و مهرورزی بود مهمانی ها شور و شوق خاصی داشت و همه دور همدیگر جمع می شدند در فصل هایی از سال بازیهای محلی محلی یا منطقه ای بر گزار می شد مثل : طناب کشی، دبرنا، دومینه، وسط بازی، جوراب بازی، هفت سنگ و... در برخی دیگر از مناطق بین جوانان و نوجوانان کشتی جوخه و پهلوانی، تیراندازی، مسابقات مختلف و خیلی از بازیهای دیگری که هر کدام در منطقه خاص خود برگزار می شد.

اما متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که گوشی داشتن به یک فرهنگ عامه بین اعضای خانواده تبدیل شده است. حتی بعضی از سرپرستان خانواده ها که از لحاظ مالی به دلیل فقر معیشتی توانایی خرید چنین گوشی هایی را برای فرزندان خود ندارند اما به دلیل چشم و هم چشمی و اینکه فرزندش احساس کمبود حقارت نکند مجبور می شوند خود را زیر بار سنگین تری قرار دهند تا نیاز فرزندانشان را بر آورده کرده باشند.

مهمانی ها دیگر مثل سابق شور و شوق ندارد و بیشتر جنبه تشریفاتی دارند اکثرا بچه ها در اطاق دیگری مشغول بازیهای کامپیوتری هستند والدین هم به دلیل تورم و گرانی و فقر معیشتی نایی برای حرف زدن ندارند یا کمتر حرف می زنند و بیشتر به شبکه های ماهواره های نگاه می کنند واقعا شادی و مهرورزی در بین افراد رخت بربسته است.

یکی از بازیهای بسیار جنجال برانگيز و جنگی که امروزه امتیازات آن بین کاربران این بازی قابل خرید و فروش است و اعتیاد شدیدی را بین جوانان بوجود آورده است؛ بازی نظامی کلش اف کلنز "calash of clans " است.

در کل بازی های ان لاین  و بازیهای از این نوع، روحیه ای مبارزه جو و جنگ طلبی را بین کاربران بوجود آورده و تاثیر منفی را در جوانان و نوجوانان بجا گذاشته بطوریکه این افراد دچار استرس شدید، افسردگی، چاقی، پرخاشگری شدیدی شده اند در سیستم دفاعی خواب هم تاثیری منفی را به دنبال داشته و در مدارس شاهد روحیه ای. کسل کننده دانش آموزان هستیم و خیلی موارد دیگر که همین امر باعث شده فرزندان با کوچکترین برخورد والدین، واکنش عصبی بروز دهند؛ ناگفته نماند فضای مجازی، محیط مناسبی برای سنین پایین تر نیست چرا که آنها قادر به تشخیص خوب و بد نیستند و درک درستی از برنامه های کامپیوتری ندارند و بیشتر دچار احساسات، غرور کاذب و روحیه پرخاشگرانه می شوند و باعث ناامنی در جامعه امروز و فردا خواهند شد. به همین خاطر آسیب جدی به نوجوانان و جوانان خواهد زد.

 واقعاً اعتیاد به بازیهای اینترنتی که آنلاین هستند یکی از بدترین فجايع قرن است که جامعه بشری را تهدید می کند. در این میان شرکتهای ساخت بازیها بیشترین نفع را می برند و بیشتر به فکر بازیهای جنگی و مسابقات هیجان انگیز هستند تا به بازار عرضه کنند و کمتر اثری از بازیهای عاطفی و احساسی را مشاهده می کنیم.

پس باید والدین و بزرگ ترها در این مرحله نقش اساسی خود را نسبت به فرزندان نشان دهند. آن دسته از والدینی که برای فرزندان خردسال خود گوشی با تبلت می گیرند مطمئن باشند که به بیماری تنبلی چشم فرزندان خود کمک می کنند و از لحاظ روحی و روانی آسیب جدی به آنها می زنند. پس به جای اینکه چشم و هم چشمی کنند چه بهتر است که از شیوع این اعتیاد فراگیر جلوگیری کنند و به خواسته های فرزندان خود در این زمینه کمتر بها و ارزش بگذارند تا فردا روز بهتری را برای فرزندان خود ساخته باشند. آنها باید فرزندان خود را بیشتر به تفریحات و فعالیتهای سالمی چون ورزش، نقاشی، خطاطی، موزیک، صنایع دستی و... سوق دهند تا جایگزین و بستر مناسبی را برای آنها مهیا کرده باشند یا حداقل برنامه های اینترنتی بچه ها را باید کنترل کنند و اجازه استفاده بیش از حد مجاز موبایل و پشت کامپیوتر نشستن را به آنها ندهند و در صورت امکان وسایل کامپیوتری را در فضای عمومی خانه قرار بدهند تا همیشه بچه ها احساس کنند که چشمانی مراقب آنها هست تا کمتر دچار عوارض این اعتیاد فراگیر قرن باشند.

 به امید روزی که بجای اینکه گوشی و تبلت دست بچه های خردسال، نوجوان و جوانان ببینیم، کتاب، روزنامه، کیف ورزشی و وسایل آموزشی، فرهنگی وهنری را بیشتر مشاهده کنیم نه این سرطان صعب الا علاج را.     

نویسنده: آراس قربانی پور                                                      

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

اینترنتبازی رایانه ایتبلتگوشیکامپیوتربازی های آنلاینشرکت ساخت بازی های ریانه ای

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان