سرخط خبرها :
دوشنبه 12 مهر 1395 / 08:19|کد خبر : 1060|گروه : اجتماعی

ورود با شلوار کردی، ممنوع؟

بی تدبیری در نصب بنری که دل میلیونها کُرد ایرانی را شکست

بی تدبیری در نصب بنری که دل میلیونها کُرد ایرانی را شکست

طی چند روز اخیر انتشار عکس بنری که نوشته شده «ورود با شلوار کردی ممنوع» در فضای مجازی و گروه‌های تلگرامی انزجار و نگرانی همه کرد زبانان ایران اسلامی را بر افروخت.

به گزارش گولان سقز به نقل از بولتن نیوز، جدایی از هدف نصب این بنر که شاید منظورشان اعمال ممنوعیت تردد با لباس های راحتی و زیرشلواری از سوی رانندگان و شاگردان زحکمتکش سیستم حمل و نقل کشور باشد و به نوعی رسمیت بخشیدن به محیط ترمینال باشد، اما آوردن عنوان شلوار کردی بسیار زشت و خارج از عرف بوده و هست که امروزه در فضای مجازی بازتاب خوبی نداشته و به نوعی تهمت به اصیل ترین قوم ایرانی بوده است.

 

از آنجایی که میلیون ها هموطن ایرانی تحت عنوان قوم کرد به عنوان اصیل ترین قوم ایرانی در این سرزمین بویژه مناطق زاگرس نشین، شمال خراسان و شمال کشور ساکن هستند، متولیان این امر می بایست از آوردن عنوان شلوار کردی خودداری می کردند.

 

بی تدبیری در نصب بنری که  دل میلیونها کرد ایرانی را شکستایران اسلامی رنگین کمانی از اقوام و فرهنگ های مختلف بوده و هر گوشه از این پهنه بزرگ دارای فرهنگ و اصالتی خاص بوده و در طول تاریخ از گزند آسیب ها و حوادث مختلف تاریخی و سیاسی در امان نبوده است،در این میان در غرب کشور کُردها به عنوانی یکی از اقوام قدیمی و تاریخی ایران اسلامی با توجه اقلیم جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه، بیشتر از سایر اقوام کشور از دخل و تصرف مهاجمان یکی پس از دیگری تاریخ در امان بودند و تاکنون توانستند این هویت و اصالت فرهنگی خود را حفظ کنند. 

 

در کردستان تاکنون هم زنان و مردان این دیار با پوشیدن لباس های محلی کردی و تکلم به زبان مادری توانسته اند بخش هایی از فرهنگ و آداب و سنن خود را حفظ کنند و با افتخار و با احترام بر حفظ این هویت و اصالت خود تاکید کنند. 

 

بدون شک در دنیای امروز که جهان به دهکده ای کوچک تبدیل شده و فرهنگ و تمدن های مختلف جهان متاثر از فرهنگ غربی هستند حفظ اصالت و هویت قوم ها در کشورهای مختلف جهان آسان نبوده و حفاظت از این گنجینه تاریخی نیازمند عزم و اراده اقشار مختلف مردم است. 

 

لباس کردی به عنوان یکی نمادهای هویتی مردم مناطق مختلف کردنشین از زیباترین نوع پوشاک ایرانی به شمار می آید.

 

بی تدبیری در نصب بنری که  دل میلیونها کرد ایرانی را شکست به گفته  صاحبنظران، لباس یکی از بارزترین عامل فرهنگی بصری در هر جامعه ای به شمار می رود و از روی پوشش افراد می توان فرهنگ و خواستگاه آنها را مشخص کرد. 

 

با توجه تهاجم فرهنگ غرب لازم است فرهنگ حفاظت از فرهنگ و آداب و سنن در بین اقوام مختلف جامعه نهادینه شود تا این آیین ها به مرور زمان به فراموشی سپرده نشود.

 

جامعه کردی ایران اسلامی امروزه  در مقابل همه هجمه های فرهنگی  و دسیسه های دشمنان ،توانسته اند این گنجینه ی گران بها ء را حفظ کنند ،پس برای ارتقای جایگاه ایرانیان ،نباید هیچگاه بدون تدبیر و آینده نگری در دنیای ارتباطات امروز  جمله ی ناپخته گفته شود و یا عکسی از پوشش های اقوام ایرانیان که شبهه برانگیز است درج شود.

 

در قانون اساسی  و سیاست های کلان ایران اسلامی بسیار به  حفظ حرمت هویت و جایگاه اقوام اشاره شده ورهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این امر تاکید داشته  که در صفر تاریخی خود در سال 88 به کردستان ،زبان کردی را یک سرمایه ملی معرفی کرد،بنا بر این جای همچنین خطا هایی هر چند غیر عمد نبوده و نیست.

 

با این اوصاف مردم کرد زبان ایران اسلامی در فضای مجازی همچنان چشم انتظار معذرت خواهی بانی این بی خردی هستند.

 

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

شلوار کردیفضای مجازیبی تدبیریکوردلباس کردی

نظرات کاربران :

ژیلا [دوشنبه 12 مهر 1395 | 11:34] پاسخ

این بخاطر نداشتن تاریخ و اصالت این افراده که به اصالت و تاریخ و زبان و لباس ما توهین میکنن...
با این توهینات اصالتمون رو نمیتونن ازمون بگیرن...
همچنان به تلاششون ادامه بدن

جام [سه شنبه 13 مهر 1395 | 13:59] پاسخ

الان یه نژاد دیگه بود مطمئنا ترمینال را تعطیل کرده بودند.و یه جریمه سنگین روش گذاشته بودند ولی ما قدرت نداریم.

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان