سرخط خبرها :
یکشنبه 28 شهریور 1395 / 10:28|کد خبر : 1022|گروه : اجتماعی

موسیقی کُردی آینده پرباری دارد/ بیمه هنرمندان، یکی از مشکلات اهالی هنر است

موسیقی کُردی آینده پرباری دارد/ بیمه هنرمندان، یکی از مشکلات اهالی هنر است

هنرمند سقزی با بیان اینکه موسیقی کُردی آینده پرباری دارد گفت: اما در این زمینه باید فکری هم به حال فعالان این عرصه بشود.

به گزارش گولان سقز، در سال‌های اخیر نسل جدیدی از هنرمندان استان پا به عرصه هنر موسیقی نهاده اند و سعی در استفاده از تکنولوژی و اصول علمی موسیقی برای غنای موسیقی کردی دارند. این دسته از هنرمندان باتوجه به تجربیات وتوانایی‌های ذاتی خود برای اشاعه موسیقی کردی که دارای غنای فراوانی است، تلاش می‌کنند.

«سیروان رضازاده» یکی از هنرمندان سقزی است که در زمینه موسیقی فولکلور توانسته موفقیت‌های بسیاری کسب کند، به طوری که اکنون وی یکی از چهره‌های موسیقی در سقز محسوب می‌شود. تقلید صدا نیز یکی دیگر از کارهای هنری رضازاده محسوب می‌شود که در کمتر کسی می‌توان این هنر را یافت، زیرا نیازمند توانایی‌های خاصی است تا بتوان تقلید صدای افراد را به خوبی اجرا کرد.

رضا زاده درباره شروع به کار هنری خود چنین می‌گوید: متولد سال 1369 هستم و از همان ایام کودکی علاقه خاصی به موسیقی کردی و تقلید صدای خوانندگان کردستان چون ماموستا عین الدین مریوانی، عادل هورامی و عزیز ویسی داشتم. برای همین از سال 1390 به صورت حرفه‌ای وارد این عرصه شدم و با چند گروه هنری از جمله گروه «خه م روین » در سقز همکاری ام را شروع کردم.

وی که به صورت حرفه‌ای نیز در عرصه موسیقی کردی فعالیت می‌کند، درباره وضع موسیقی چنین می‌گوید: موسیقی کردی در عصر حاضر چنان ارزشمند و پر بها شده است که سایر موسیقی دانان از ملودی‌های کردی در موسیقی خود استفاده می‌کنند. در بسیاری از کشورهای اروپایی هم شاهد هستیم که بسیاری از آیین‌ها و برنامه‌های ملی خود را با موسیقی و ارکستر کردی شروع می‌کنند.

این هنرمند سقزی در ادامه به اهمیت موسیقی در زندگی روزمره اقشار جامعه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: موسیقی و برنامه شاد غذای روح مردم است. بنابراین همه اقشار از پیر و جوان گرفته در فضایی آرام به این هنر علاقه مند هستند، خصوصاً در کردستان این مساله نمود خاصی دارد. باید مسئولان نیز به تقویت این هنر و ایجاد امکانات لازم برای اشاعه آن توجه کنند.

 

راه اندازی رشته موسیقی در دانشگاه کردستان

رضازاده با بیان این‌که موسیقی در ذات خود تحول گرایانه و رو به رشد است، می‌افزاید: رعایت اصول علمی و فنی برای فعالان این عرصه در دنیای امروز بسیار ضروری است. یکی از کارهای مناسب دولت، راه اندازی رشته موسیقی در دانشگاه کردستان بود که می‌تواند شروع خوبی باشد. موسیقی کردی آینده پرباری دارد، اما در این زمینه باید فکری هم به حال فعالان این عرصه بشود.

 وی درباره مسائل و مشکلات هنرمندان عنوان می‌کند : فعالیت در عرصه هنر و به ویژه موسیقی مشکلات و موارد خاص خود را دارد، بیمه هنرمندان یکی از بزرگ ترین مشکلات وگله‌مندی‌های فعالان این عرصه است.

رضازاده اضافه می‌کند: به نظر من وزارت ارشاد و مرکز ملی موسیقی باید برنامه‌های خاصی برای بیمه هنرمندان موسیقی به ویژه هنرمندان محلی داشته باشد. امروز می‌بینیم اکثر هنرمندان ما دچار مشکل مالی هستند و در دوران پیری هیچ‌گونه پشتوانه مالی ندارند.

 

تنوع و غنای موسیقی کردی

رضازاده درباره جایگاه موسیقی کردی در ایران می‌افزاید: مردم هر ناحیه به موسیقی محلی خود بیشتر از سایر مناطق توجه می‌کنند، ولی تنوع و غنای موسیقی کردی سبب شده است تا مردم سایر مناطق نیز به دیده احترام به ملودی‌ها و آوازهای کردی بنگرند و برای آنها جذابیت داشته باشد.

وی می‌گوید: بارها از هنرمندان عرصه موسیقی کردستان برای شرکت در مراسم به شهرهای بزرگ مثل تبریز و تهران دعوت شده، زیرا موسیقی فولکلور کردی برای آنان از جذابیت و نوآوری بالایی برخوردار است.

 

راهکارهای توسعه موسیقی کردی

این هنرمند و فعال عرصه موسیقی سقز به بیان راهکارهای توسعه و ارتقای سطح موسیقی کردی می‌پردازد و می‌گوید: برگزاری جشنواره بین المللی موسیقی کردی، حمایت از برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی موسیقی، حمایت از هنرمندان، برگزاری جشنواره‌های موسیقی کردی و فولکلور، برنامه سازی‌های مناسب از سوی صدا و سیمای هم شبکه استانی و هم شبکه‌های سراسری و تجلیل از هنرمندان برای ارتقای سطح موسیقی کردی ضروری است.

رضازاده تصریح می‌کند: توجه به جوانان و دلگرمی آنان می‌تواند چشم اندازهای روشن و امیدوارکننده‌ای به روی موسیقی کردی بگشاید.

گفتگو از: محسن مصطفایی

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

موسیقیموسیقی سقزموسیقی فولکلورهنرمندبیمه هنرمندانموسیقی کُردیسیروان رضازادههنرمندان سقز

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان