سرخط خبرها :
یکشنبه 28 شهریور 1395 / 09:41|کد خبر : 1020|گروه : اجتماعی

بیایید تا عالم بی عمل نباشیم؛

جسم بی آلایش زندگی فدای مصرف کننده های چشم و گوش بسته

جسم بی آلایش زندگی فدای مصرف کننده های چشم و گوش بسته

تنها نمی توان گفت که باید افراد دارای توانایی خواندن و نوشتن باشند بلکه باید فرهنگ استفاده کردن از تحصیلات و آگاهی را زمینه توسعه و پیشرفت امور کرد نه فرهنگ بی مصرفی را اشاعه داد.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، امروزه با توسعه دانش و دستاورد های مختلف علمی بشر در قرن ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته که شاید چند صده گذشته کمتر کسی به این نتیجه می رسید که انسان حتی به کره ماه سفر کند یا زمانی که گالیله نظریه جاذبه زمین را بیان کرد کشیش ها اصلا فکر نمی کردند که چنین نظریه ای درست باشد اما سالها بعد دریافتند که چه اشتباهی را مرتکب شده اند.

  امروز حتی در دورترین نقاط مختلف جهان دستیابی به اطلاعات و ارتباطات به سادگی امکان پذیر شده است. دانش و آگاهی مردم در یک جامعه هر چقدر بیشتر باشد توسعه یافتگی نیز به همان نسبت روند صعودی پیدا کرده است. در میان جوامع انسانی با توجه به منطقه زیست محیطی که در آن هستند نوع دانش و آگاهی آنها نیز متفاوت تر می باشد بالطبع کشور ایران از این قاعده مستثنی نیست و اولین دارالفنون توسط امیرکبیر بنیانگذاری شد تا سطح دانش مردم ارتقاء پیدا کند.

 با اینکه عده ای از نخبگان علمی، ادبی، اقتصادی، مذهبی، فلسفی، ورزشی، سیاسی و.....  به درجه ای بالا در سطح جهانی رسیده اند اما باز شاهد آن هستیم که در مناطق روستایی سیستان و بلوچستان، لرستان، کردستان و نواحی دیگر مرزی ایران هنوز دارای مدرسه مناسب نیستند و در سخت ترین شرایط به تحصیل ادامه میدهند. بیسوادی به این معنی که فرد توانایی خواندن و نوشتن داشته باشد.

با تمام این تفاسیر فرهنگ بیسوادی بر ما حاکم است و تنها نمی توان گفت که باید افراد دارای توانایی خواندن و نوشتن باشند بلکه باید فرهنگ استفاده کردن از تحصیلات و آگاهی را زمینه توسعه و پیشرفت امور کرد نه فرهنگ بی مصرفی را اشاعه داد. امروزه شاهد مشکلات زیادی در عرصه زندگی اجتماعی هستیم که خود انسانها عامل اصلی آن می باشند بعنوان مثال فرهنگ مصرف صحیح از آب، برق و گاز را نداریم و هر روزه آنها را هدر خواهیم داد این یک نوع بیسوادی فرهنگ مصرف است.

فرهنگ بیسوادی در تمام زمینه ها حتی امورات دولتی و طرح های مختلف بر ما حکمفرما شده مثال بارز آن دستگاه های کارت سوخت که در پمپ بنزین ها نصب شد که عملاً امروز از دور خارج شده اند و هزینه بسیار گزافی را به دولت تحمیل کرد این هم یک نوع بیسوادی فرهنگ دولت بود و تنها مختص افراد خاص نیست.

 امیدوارم با توجه به اینکه امسال از جانب مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده همه آحاد جامعه فرهنگ بیسوادی استفاده از مصرف را کاهش داده تا زیر ساخت های مختلف علمی، فرهنگی، ادبی، اقتصادی، سیاسی و... محکم و استوار کرده و در راه تعالی دانش و آگاهی گام های مؤثرتری را بگذاریم.

بیسوادی خواندن و نوشتن خیلی عار نیست بلکه بیسوادی فرهنگ مصرف نداشتن ویران کننده تر است.

 واقعاً خیلی ها، فرهنگ سواد داشتن را نادیده گرفتند و با پا گذاشتن روی دیگران یا ساده فرض کردن انسانها خیال می کنند که به درجه بالاتری خواهند رفت اما غافل از اینکه اگر به درجه دکترا هم برسند عملکرد افراد نشانه شخصیت واقعی آنها است نه داشتن مدرک دانشگاهی و دکترا !!!

افرادی که از دیگر انسانها بهره‌برداری ابزاری می کنند و کودکان کار را به خدمت می گیرند یا مادر و بچه ای را کنار خیابان می گذارند تا تکدی گری کند در حقیقت بدترین نوع بیسوادی فرهنگی را به دنبال خود یدک می کشند.

بیسواد کسانی هستند که صرفه جویی در مصرف انرژی را حق مسلم خود میدانند و بفکر دیگران نیستند واقعیت ها را باید پذیرفت امروز هر چقدر دانش و آگاهی مردم بالاتر رفته است به همان اندازه نیز فرهنگ مصرف بالاتر یا همسو با آن نبوده و بالعکس کمتر هم شده است.

وقتیکه یک کتابخانه روزنامه های که آبونمان شده است را بجای نگهداری و آرشیو کردن آن به نان خشکی می فروشند دیگر چه انتظاری باید داشت فرهنگ کتابخوانی ترویج پیدا کند. واقعاً جای تاسف دارد که برخی از افراد با اینکه به لحاظ مالی وضعیت خوبی دارند اما باز پدر و مادر خود را به سرای سالمندان می فرستند دیگر چطور باید انتظار داشت که بیسوادی را می توان ریشه کرد.

امروزه شاهد آن هستیم که جوانان و نوجوانان با الفاظی رکیک و دور از ذهن همدیگر را خطاب می کنند باز باید گفت که سطح تحصیلات ملاک عمل باسوادی یا بیسوادی یک جامعه است و بر اساس آن آمار و ارقام بیسوادی یک جامعه را منتشر می کنند!!!

باید اذعان کرد که امروزه سطح تحصیلات تنها عامل اصلی بیسوادی نیست. همیشه بارها شنیده ایم که شهر ما خانه ماست اما بسیاری از افراد خود را از این قاعده مستثنی می دانند و مشاهده می کنیم فرهنگ تخمه شکستن و خوردن را در پارک ها و مراکز عمومی اصلا رعایت نمی کنند و تپه ای از پوست تخمه را تلمبار می کنند واقعاً این افراد در خانه شخصی خود هم چنین رفتاری دارند احترام گذاشتن به حقوق دیگران احترام به حقوق خویش تن است پس بیاییم فرهنگ درست و صحیح استفاده کردن را ترویج دهیم تا همچون ضرب المثل « عالم بی عمل نباشیم».

انتهای پیام/A.GH

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

بیسوادیفرهنگ بی سوادیجسم بی آلایش زندگیشهر ما خانه ماجوانان و نوجوانانتکدی گریتحصیلاتباسوادیعالم بی عمل نباشیمضرب المثلتحصیلات عالیاقتصاد مقاومتیاقدام و عملورزشمدرسهنخبگان علمیمصرف کننده

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان